Jak vypsat výběrové řízení v oblasti marketingu?



Deset deka marketingu, aneb jak nepoptávat agenturu…

„Dobrý den, chtěli bychom propagovat naše produkty. Kolik to bude stát?“ „Dobrý den, chtěli bychom natočit reklamní video, kolik za něj chcete?“ „Dobrý den, chceme dát do reklamy milion, co nám nabídnete?“

Přesně takové otázky nám několik firem skutečně položilo během prvního telefonátu nebo jako první a jedinou informaci v poptávkovém emailu. Bez dalšího popisu. Pokud chcete vynechat zbytečnou komunikaci na začátku, a ušetřit tak zejména váš čas, je dobré si určit některé základní body předem. Výběrové řízení je u reklamy běžná věc. Většina firem neskočí po první marketingovce, na kterou narazí. Často se při výběrových řízeních setkáváme s tím, že chybí podstatné informace. My pak nemůžeme sestavit nabídku, protože neznáme mnoho podrobností. Jak tedy správně vypsat výběrko pro oblast marketingu?

Vaše marketingové cíle…

V prvé řadě je důležité určit si cíl. Měli byste přesně vědět, co od spolupráce s marketingovou agenturou očekáváte. Chcete zvýšit tržby? O kolik? Za jak dlouhé období? Chcete zvýšit povědomí o značce? Co to znamená? Jak to budete chtít měřit? Jsou vaše cíle vůbec reálné?

Cíl je dobré mít napsaný přímo v popisu výběrového řízení. Rozhodně byste ho měli znát a zároveň by to měla být jedna z prvních věcí, na kterou se dobrá marketingová agentura bude ptát. Cílů může být mnoho. Každý z nich by měl splňovat tvz. SMART stanovení cílů. To znamená, že by měl být konkrétní, měřitelný, dosažitelný, relevantní a časově ohraničený.

Vaše produkty či služba

Popis produktů není jen o tom, abychom prošli váš web. Vy sami nejlépe víte, v čem jsou USP (prodejní argumenty) vašeho výrobku a jaké má nevýhody. Usnadněte reklamním agenturám již na začátku případnou spolupráci, a krátce jim popište produkty, kterých by se spolupráce měla týkat. Důležitý je i přibližný počet typů produktů.

Cílová skupina – kdo je váš klient?

Popis cílové skupiny je jedna z nejdůležitějších věcí. Ideální je popsat jak stávající stav (klienti jsou zejména A, B a C), tak ideální představu (klienti by mohli být D, E a F), stejně jako uvést, kdo vaším klientem není.

Konkurence…

Co by každého markeťáka mělo zajímat je samozřejmě také konkurence. Kdo jsou vaši největší konkurenti? Podíváme se, jak komunikují, na koho cílí, na kterých reklamních kanálech jsou aktivní a samozřejmě mrkneme na to, co by šlo dělat jinak a lépe.

Rozpočet na reklamní kampaně

Množství práce většinou úzce souvisí s rozpočtem na reklamní kampaně. Asi pochopíte, že pokud chcete do PPC reklamy dát 10 000 Kč, práce pro PPC specialistu bude výrazně méně, než když dáte do kampaní půl milionu. Pokud nechcete hned odkrývat karty, nemusíte přímo v rámci výběrového řízení informaci vypisovat, počítejte ale s tím, že na tuto otázku alespoň rámcově bude chtít agentura odpověď. Informace je nicméně důležitá i proto, že malé agentury nezvládnou milionové kšefty a pro velké agentury zase není často zajímavý malý klient.

Co dalšího nás může zajímat?

Propagační materiály

Máte hotový logomanuál, brand, produktové fotky, videa a vlastní grafiku? Zkrátka, zda máme počítat s tím, že je v rámci budgetu budeme také vyrábět, nebo budeme pracovat s již existujícími materiály.

Další materiály

Máte zpracovanou marketingovou strategii nebo marketingový plán? Máte analýzu konkurence a trhu? I to se na začátku spolupráce hodí. Pokud to všechno nemáte, nezoufejte. Začít můžeme i bez toho, nebo je pro vás můžeme zpracovat. Pokud u vás v minulosti probíhal např. marketingový audit, i ten se bude hodit. Stejně jako reporty reklamních kampaní. Zkrátka – data, data a ještě jednou data.

Účty

Jaké účty již existují? Máte založený Google Analytics, Google Search Console, správně nastavený FB Pixel a také Business Manager? Máte aktivní firemní účet na Facebooku a Instagramu? Používáte TikTok a YouTube? Všechny tyhle věci bychom rádi věděli již před první nezávaznou schůzkou.

Na začátku bychom do toho dali tak pět tisíc…

Kolik stojí marketing? Je to stejné jako u auta. Na dovolenou můžete odjet ve dvacet let staré Škodovce nebo v novém Ferrari. A takový rozdíl může být nejen v ceně marketingové agentury, ale také v odvedené práci. Proto je běžné, že vám přistane na stejnou věc nabídka za 15 000 Kč a 90 000 Kč. Pokud se chcete držet nějakého standardu, specifikujte to (chceme levnou reklamu, chceme špičkovou reklamu).

Mnoho lidí má představu, že investuje do reklamy málo a až podle návratnosti investuje více. Takto to ale nefunguje. Obecně existuje tzv. „Bod zlomu“, díky kterému se data nedají jednoduše extrapolovat. Pokud budete chtít investovat do domu, také nejdřív nekoupíte deset cihel, a podle toho, jak se vám v nich bydlí, dokoupíte zbytek domu.

Jak vypadá dobrá poptávka marketingové firmy?

Jak jsme si řekli: jméno firmy, obor, klient, konkurence, jaký typ služby/očekávaný rozpočet/minulý rozpočet/o jaké služby mám zájem, jaké cíle chci splnit. Super je, když odhalíte rozpočet a případně řeknete, jaké materiály už máte hotové.

Dobrý den, naše firma se jmenuje XY, pro naše klienty děláme A, B a C. Mezi naše hlavní klienty patří zejména osoby 1 a 2, které se vyznačují tím a tím. Našimi hlavními konkurenty jsou tyto dvě firmy. Aktuálně je naše firma ve stádiu Z. Zvažujeme zvýšení investic do marketingu ze 100 na 200, ale nejsme si jisti, zda by to mohlo stačit na splnění našeho cíle, kterým je na konci roku navýšení tržeb o 70 %. Myslíte si, že byste nám mohli nabídnou služby, které by mohly vést ke splnění těchto cílů? Pokud ano, rádi si s vámi domluvíme schůzku nebo online hovor, kde bychom se mohli o případné spolupráci nejdříve pobavit. 

Dobrý den, pro firmu AB, která řeší XY pro klienty CD poptáváme audit marketingových kampaní za uplynulý rok. Audit by měl odhalit místa pro zlepšení naší marketingové komunikace. Chtěli bychom audit FB reklam (rozpočet za uplynulý rok zhruba 300 000 Kč), příspěvků na FB/IG a Google kampaní (rozpočet za uplynulý rok 850 000 Kč). Výběrové řízení končíme 1.3. v 17 hodin. Pro nabídku potřebujeme vědět cenu a jaké zkušenosti máte s audity podobného typu a co by vše audit obsahoval. V případě dotazů prosím pište na tento email. 

Dobrý den, poptáváme SEO agenturu, která by mohla vylepšit dohledatelnost našeho webu. Naše firma A se zabývá službou B pro klienty C. Naše konkurence je hlavně A a B. Jedná se nám o web xy. Máme zpracovanou analýzu klíčových slov. Aktuálně máme organickou návštěvnost 1 000 lidí denně a rádi bychom během následujících pěti měsíců dostali tuto návštěvnost  alespoň na 2 500 lidí měsíčně. Web je postavený na stystému Z s redakčním systémem. Do SEO bychom měsíčně chtěli investovat mezi 15 až 35 tisíci Kč. Pokud máte o zakázku zájem, zavolejte mi prosím a domluvíme si online hovor, kde bych odpověděl vaše případné dotazy, které budete pro fázi nabídky potřebovat. 







Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost