Je dnes reklamy hodně?
Kolik reklamy na vás působí během procházky?
Při krátké procházce Prahou od Prašné brány k Václavskému náměstí jsme napočítali přes 1000 reklamních ploch. Na jeden dům připadá 33 reklamních cedulí… Kdo z nás si někdy nepomyslel, jak je dnešní doba šílená, všude samá reklama. Jenže tento úryvek popisující nadměrné množství všemožných bannerů v Praze byl napsán již v roce 1906 v knize Moderní reklama. Ano, reklama lidem vadí výrazně déle, než by nás mohlo při prvním zamyšlení napadnout.
Jak dlouho lidi obtěžuje reklama?
Starověký Řím byl popsán reklamními slogany a prodejními sděleními prakticky celý. Nedávné vykopávky v Pompejích odhalily dokonce omyvatelné tabule, které sloužily k psaní reklam. Malované a mozaikové ukázky zboží obsahovala snad každá dlažba a stěna. Jsou také teorie, že již v tehdejší době existovaly i profesionální reklamní agentury. Přinejmenším se ví o několika lidech, kteří se živili psaním reklamních textů jak pro politiky, tak pro prodejce či obchodníky. O tom, že reklama jako forma propagace existovala už v pravěku, jsme ostatně psali již dříve.
V Antverpách byla na začátku novověku dokonce po několik desetiletí zakázána intenzivnější propagace zboží. Kdo by tak učinil, byl by považován za podvodníka. Obchodníci museli žádat obchodní cech o povolení inzerce v novinách.
U nás po změně zákona zmizelo mnoho reklamních billboardů z okolí cest. Na spoustě budov jsou reklamy různým způsobem omezeny či zcela zakázány. Každý billboard v určité vzdálenosti od cesty (podle typu komunikace) musí schvalovat dopravní policie. Připadá vám ale, že byste viděli denně méně reklamy než před deseti, dvaceti či třiceti lety?
Otázka tedy spíš zní, zda je množství reklamy na škodu, respektive – jak velké množství reklamy je již špatné a obtěžující. Mimochodem, výraz "nechci reklamy" měsíčně vyhledává na Googlu asi 90 lidí.
Proč potřebuje svět reklamu?
Bez reklamy by se některé výrobky vůbec neprodaly. Bez reklamy by určité firmy mohly těžko konkurovat jiným nebo dokonce vstoupit na nadnárodní trh. Menší trh znamená nižší tržby a také vyšší cenu zboží. Pokud by neexistovaly podniky, které dodávají elektroniku celosvětově, ale působily by maximálně v rámci jednoho města, pak by elektronika byla výrazně dražší. Některé složitější výrobky by ani nemohly existovat. Vím, že to není nic nového, ale asi by bylo dobré se nad tím trošku zamyslet, když už se bavíme o nadměrném množství reklamy.
Proč je reklamy tolik?
Zkuste se podívat na to, kolik rozlišných výrobků denně používáte. Můžeme začít hned ráno – postel, polštář, zubní kartáček (snad), houska, máslo, káva, hrníček, sandály, do nich ponožky… Totiž někdo sandály, někdo ponožky. Jsou to tisíce různých výrobků. A každý z nich se někde musí prodat a na každý z nich tím pádem musí existovat nějaký typ propagace. Různí lidé mají různé požadavky a při tom počtu je jasné, že reklama zkrátka musí být všude. Čím je svět komplexnější, čím více produktů doma máme, čím více dní trávíte na dovolené, tím více musí existovat reklamy a samozřejmě i reklamních agentur.
Reklama tu byla, je, a pravděpodobně i bude. Byla u nás ve středověku, za Rakousko-Uherska, za první republiky, za komunistů. Je u nás i dnes a pravděpodobně u zde bude ještě hodně dlouho. Může nás štvát, rozesmát i donutit k zamyšlení. Může se nám zdát sexistická, chytrá nebo nudná. Můžeme ji vidět, slyšet a dokonce v případě reklamních ochutnávek jíst, v případě parfémů i čichat. Smiřme se s ní a nerozčilujme se zbytečně, když na nás zase odněkud vyskočí Alzák.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.