SEO - JAK ZAČÍT? PRVNÍ ČÁST
SEO - DEFINICE A VÝZNAM
SEO znamená search engine optimization (ptimalizace pro vyhledávače) je soubor aktivit, které vedou k lepšímu zviditelnění ve vyhledávačích. Tedy - neplacenému vyhledávání, narozdíl od placeného vyhledávání, který je někdy označovaného jako SEM -search engine marketing, i když tento pojem se chápe často jako nadřazený i placeným i neplaceným výsledkům.
Určitě se Vám vybaví Google nebo Seznam. SEO není jen o těchto velikánech, ale také o vyhledávačích na Youtube, Twitteru, Facebooku a jinde. Kdekoliv si pomáháte k lepší dohledatelnosti v nějakém programu, jedná se o SEO.
Na SEO se v posledních letech klade čím dál větší důraz. Tento obor je živý a neustále se vyvíjí. Co platilo před pár lety, už dávno není pravda, nehledě na to, že co funguje třeba pro Seznam může být kontraproduktivní pro Google a další vyhledávače jako Bing.
Slovo SEO již obsahuje slovo optimalizace (Search Engine Optimization), proto se nemá používat výraz "SEO Optimalizace", i když se s ním setkáte velice často. Optimalizovat optimalizaci zkrátka není optimální, že.
Určitě se Vám vybaví Google nebo Seznam. SEO není jen o těchto velikánech, ale také o vyhledávačích na Youtube, Twitteru, Facebooku a jinde. Kdekoliv si pomáháte k lepší dohledatelnosti v nějakém programu, jedná se o SEO.
Na SEO se v posledních letech klade čím dál větší důraz. Tento obor je živý a neustále se vyvíjí. Co platilo před pár lety, už dávno není pravda, nehledě na to, že co funguje třeba pro Seznam může být kontraproduktivní pro Google a další vyhledávače jako Bing.
Slovo SEO již obsahuje slovo optimalizace (Search Engine Optimization), proto se nemá používat výraz "SEO Optimalizace", i když se s ním setkáte velice často. Optimalizovat optimalizaci zkrátka není optimální, že.
Jak začít se SEO svých stránek?
Vliv na výsledky vyhledávání (SERP = search engine results pages) má řada faktorů, které pomocí SEO můžeme ovlivnit. Nejjednodušeji je můžeme rozdělit na on-page (přímo na stránce) a off-page (mimo stránku) faktory. Určitě není na škodu vědět, jak fungují vyhledávače a také znát jejich jednotlivá pravidla, která se pochopitelně v čase mohou měnit. Dobrý začátek může být přečíst si pravidla pro jednotlivé vyhledávače. Později si řekneme, které SEO nástroje jsou nezbytné a jak vám pomůžou.
ON-PAGE FAKTORY
Výběr domény a její autorita
Samotný výběr domény rozhodně nepodceňte. Pokud ji ještě nemáte, zkuste se pořádně zamyslet. Poraďte se na brainstormingu s kolegy. Doména by v prvé řadě měla být zapamatovatelná. Lepší je samozřejmě kratší název, jedno nebo dvě slova. Čím je delší doména, tím je pravděpodobnější, že při jejím zadádní do adresového pole se uživatel splete (překlep nebo záměna). Vždy je dobré, když doména obsahuje klíčové slovo (či více), o nich si něco řekneme v části o textech na web.
Říká se, že název domény by neměl obsahovat čísla, ale opravdu to záleží na konkrétním případě. Např. marketingová agentura H1 má doménu fantastickou, přímo spojenou s klíčovým výrazem "H1". 02 je také příklad domény, která je lehce zapamatovatelná, ale pokud budete 935.cz, pravděpodobně si žádný klient hned nevzpomene, jestli to náhodou není 936 nebo 512.
Co se týká pomlček, až na naprosté výjimky je dnes trend mít doménu bez nich. Určitě je vhodnější vasedomena.cz než vase-domena.cz.
Pokud se chystáte na podnikání v rámci ČR, zvolte doménu .cz. Doména .eu není v oblibě a většina lidí bude nesprávně zadávat .cz. Variantou je koupit více domén a přesměrovat je, což platí nejen o .eu, .com, ale také o příbuzných doménách, které by se mohly lehce splést. Např. doména naší marketingové agentury je evolutionmarketing.cz a pro jistotu jsme koupili i evolucnimarketing.cz. Domény se samozřejmě kupují i z důvodu, aby je nekoupila případná konkurence. Pokud máte vícejazyčný web, atribut hreflang řekne vyhledávačům, pro jaký jazyk jsou stránky vytvořeny.
Podstránky pojmenujte krátce a výstižně. Je rozhodně lepší mít URL evolutionmarketing.cz/seo než třeba URL evolutionmarketing.cz/323454_aspfo - myslete na to. Nejen, že to lépe vypadá, ale také se to lépe pamatuje. Zajistěte si SSL certifikát (https protokol), aby stránky byly zabezpečené. Ani návštěvníci ani strejda Google nemají rádi nezabezpečený web.
Říká se, že název domény by neměl obsahovat čísla, ale opravdu to záleží na konkrétním případě. Např. marketingová agentura H1 má doménu fantastickou, přímo spojenou s klíčovým výrazem "H1". 02 je také příklad domény, která je lehce zapamatovatelná, ale pokud budete 935.cz, pravděpodobně si žádný klient hned nevzpomene, jestli to náhodou není 936 nebo 512.
Co se týká pomlček, až na naprosté výjimky je dnes trend mít doménu bez nich. Určitě je vhodnější vasedomena.cz než vase-domena.cz.
Pokud se chystáte na podnikání v rámci ČR, zvolte doménu .cz. Doména .eu není v oblibě a většina lidí bude nesprávně zadávat .cz. Variantou je koupit více domén a přesměrovat je, což platí nejen o .eu, .com, ale také o příbuzných doménách, které by se mohly lehce splést. Např. doména naší marketingové agentury je evolutionmarketing.cz a pro jistotu jsme koupili i evolucnimarketing.cz. Domény se samozřejmě kupují i z důvodu, aby je nekoupila případná konkurence. Pokud máte vícejazyčný web, atribut hreflang řekne vyhledávačům, pro jaký jazyk jsou stránky vytvořeny.
Podstránky pojmenujte krátce a výstižně. Je rozhodně lepší mít URL evolutionmarketing.cz/seo než třeba URL evolutionmarketing.cz/323454_aspfo - myslete na to. Nejen, že to lépe vypadá, ale také se to lépe pamatuje. Zajistěte si SSL certifikát (https protokol), aby stránky byly zabezpečené. Ani návštěvníci ani strejda Google nemají rádi nezabezpečený web.
Jak psát texty pro SEO?
Pokud pracuji na novém webu, nebo optimalizuji některý ze stávajících webů, nejprve si pročtu pár konkurenčních stránek. Je dobré mít představu, kterým směrem se ostatní (hlavně ti úspěšní) ubírají. Dám Vám jednu radu - vše dobré již bylo vymyšlené a inspirace v zahraničí je nevyčerpatelná. Zejména, když se jedná o obory, které u nás začínají a nebo mají třeba v USA větší tradici a historii. Když načerpám trošku inspirace, udělám si výpis klíčových slov. Využívám při tom našeptávač od Google Ads, Skliku a skvělým pomocníkem jsou i placené nástroje jako Collabim. Začnu třeba s vyhledáváním pro restauraci v Brně. Do našeptávače zadám přesně tento výraz a kopíruju všechna slova (včetně četnosti vyhledávání, konkurenčnosti případně i cenou prokliku) do seznamu v Excelu. Přidám další vyhledávání (výborná večeře v Brně) a pokračuji. Tímto způsobem jedu klidně do 10 000 výrazů nebo více (podle oboru a slov). Pak si v tabulce odstraním duplicity a vymažu kompletně výrazy, které rozhodně nesouvisí s naší restaurací (např. Praha, ne že bychom něco v Brně měli proti Pražákům, že, ale v restauraci v Brně je prostě nechceme - pardon - myslím v seznamu klíčových slov), takových výrazů bude ve Vaší tabulce strašně moc, proto je dobré si je nejdřív vyfiltrovat. Teprve potom seznam pročistím ručně (od Pražáků jsme to udělali automaticky) a pak se zamyslím, které výrazy bych mohl přidat (postupuji opět stejně - přes našeptávač a opět očištění dat).
Výsledkem je seznam klíčových slov s počtem vyhledávání těchto výrazů. Teprve teď se vrhnu na menu a strukturu celého webu. Musí být v prvé řadě přehledný. Je fakt dobré jednotlivé kroky konzultovat v týmu, protože občas zjistíte, že co se Vám zdá jasné, ostatní vůbec nechápou. Není to tím, že bych měl hloupé kolegy, jen svět občas vidíme jinak. Proč dělám menu a strukturu až teď? Rozmyslím si, které podstránky jsou zajímavé, které by mohly lidé hledat a z jakého důvodu. Ne vždy je totiž důvod vyhledávání třeba slova Guláš proto, že by si ho lidé chtěli dát u nás v restauraci. O Pražské šunce nemluvě. Samotné názvy podstránek hrají u vyhledávačů velkou roli, menu pak rozhoduje často o tom, jestli Váš potenciální zákazník skutečně využije Vaši službu či nikoliv. Proto je dobré zejména tento krok nepodcenit. Menu má být v prvé řadě přehledné (o přehlednosti webu si povíme někdy příště).
V rámci struktury webu je důležité prolinkování. Např. nejen z hlavní strany na "Týdenní menu", ale také z "Týdenní menu" na "recepty" apod. Prolinkování by ale nemělo být udělané moc na sílu, za každou cenu z každé podstránky na vše. Pokud ale píšete blog, je rozhodně dobré si nenásilnou formou udělat odkaz třeba na podstránku o marketingových službách, že.
Nyní přichází přerozdělení klíčových výrazů na jednotlivé části webu. Zkrátka - jsou výrazy, které chci mít spíš na podstránce "Týdenní menu" a jiné třeba na "Svatby a oslavy" nebo "Akce naší restaurace". Nezapomínejte i na tzv. Long tail výrazy, které nejsou zdaleka tolik vyhledávané, ale kterých je skutečně mnoho. V Brně to může být např. "návštěva romantické restaurace jinde než v Praze". Vyhledávané dotazy a jejich četnost se mění nejen v průběhu roku, ale také s vývojem společnosti, akcemi apod. Zkuste toho využít.
Pro jistotu to připomenu - texty pro SEO pište tak, jako kdyby SEO neexistovalo. Pište je pro lidi, čtivě. O dalších základních On-Page faktorech si řekneme v navazujícím článku. Můžete také jít na naše SEO školení :)
Výsledkem je seznam klíčových slov s počtem vyhledávání těchto výrazů. Teprve teď se vrhnu na menu a strukturu celého webu. Musí být v prvé řadě přehledný. Je fakt dobré jednotlivé kroky konzultovat v týmu, protože občas zjistíte, že co se Vám zdá jasné, ostatní vůbec nechápou. Není to tím, že bych měl hloupé kolegy, jen svět občas vidíme jinak. Proč dělám menu a strukturu až teď? Rozmyslím si, které podstránky jsou zajímavé, které by mohly lidé hledat a z jakého důvodu. Ne vždy je totiž důvod vyhledávání třeba slova Guláš proto, že by si ho lidé chtěli dát u nás v restauraci. O Pražské šunce nemluvě. Samotné názvy podstránek hrají u vyhledávačů velkou roli, menu pak rozhoduje často o tom, jestli Váš potenciální zákazník skutečně využije Vaši službu či nikoliv. Proto je dobré zejména tento krok nepodcenit. Menu má být v prvé řadě přehledné (o přehlednosti webu si povíme někdy příště).
V rámci struktury webu je důležité prolinkování. Např. nejen z hlavní strany na "Týdenní menu", ale také z "Týdenní menu" na "recepty" apod. Prolinkování by ale nemělo být udělané moc na sílu, za každou cenu z každé podstránky na vše. Pokud ale píšete blog, je rozhodně dobré si nenásilnou formou udělat odkaz třeba na podstránku o marketingových službách, že.
Nyní přichází přerozdělení klíčových výrazů na jednotlivé části webu. Zkrátka - jsou výrazy, které chci mít spíš na podstránce "Týdenní menu" a jiné třeba na "Svatby a oslavy" nebo "Akce naší restaurace". Nezapomínejte i na tzv. Long tail výrazy, které nejsou zdaleka tolik vyhledávané, ale kterých je skutečně mnoho. V Brně to může být např. "návštěva romantické restaurace jinde než v Praze". Vyhledávané dotazy a jejich četnost se mění nejen v průběhu roku, ale také s vývojem společnosti, akcemi apod. Zkuste toho využít.
Pro jistotu to připomenu - texty pro SEO pište tak, jako kdyby SEO neexistovalo. Pište je pro lidi, čtivě. O dalších základních On-Page faktorech si řekneme v navazujícím článku. Můžete také jít na naše SEO školení :)
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.