SEO - JAK ZAČÍT? DRUHÝ DÍL



SEO - pokračování

V minulém článku jsme si řekli, jak získat klíčová slova pro web. Dnes si povíme o dalších on-page faktorech, což jsou zjednodušeně řečeno faktory, které můžete ovlivnit přímo na vašich stránkách. Je jich mnoho, ale hlavní jsou: 
  • Title - krátký popisek, který by každá stránka měla mít jedinečný (délka okolo 55 znaků). 
  • Nadpisy - H1 nadpis (jeden na každé stránce) a ostatní nadpisy, které dávají text do logických celků. 
  • Meta description - krátký popisek (cca 155 znaků), který se zobrazuje ve vyhledávání (např. na Google nebo Seznamu). 
  • Obrázky a fotky - název, popisek, velikost, co je na obrázku i formát hrají roli.
  • Prolinkování vlastního webu (velmi důležité). 
  • Technický stav webu. 
  • Rychlost webu. 
  • Videa na webu. 
  • Funkčnost webu (UX/UI) - jak se lidé orientují na vašem webu apod.
  • Samotný obsah - je vůbec nejdůležitější. Pokud není daná stránka přínosná pro uživatele, nebude se dobře zobrazovat.
  • A mnoho dalších faktorů. 


Co je title a Jak ho psát?

Titulek (title) stránky je jeden z klíčových on-page faktorů. Správně by měl říct, o čem stránka je. Protože Google má rád jedinečný obsah každé stránky, není dobré mít na více podstránkách stejný titulek, jedná se o začátečnickou chybu. Další chybou bývá často zaváděcí název, kterým chcete někoho nalákat na stránku za zbytečného a umělého používání klíčových slov. Nedělejte to, pan Google to zjistí a nebude mít vaši stránku rád, vážně. Standardně se title píše na 55 znaků, není to ale pevné pravidlo, jak si řekneme v samostatném článku o titlech, nejedná se tak přímo o znaky jako takové. Mimochodem, title vidíte i ve vyhledávači po zadání výrazu.
Vyhledávací výsledky, URL, title, meta description.
Výsledky vyhledávání na Google - URL, Title, Meta description.

H1, H2, H3 ANEB NADPISY V PRAXI

Aby byl pro čtenáře obsah zajímavý (a tím i pro google - nepište pro vyhledávače - pište pro lidi!), je vhodné rozdělit text do sloupců a jednotlivým oddílům přiřadit nadpisy. Platí pravidlo, že každá podstránka by měla mít právě jeden nadpis H1. Počet ostatních není omezen. Není dobré to s nadpisy na webu ani přehánět, ani jich volit málo. Prostě přirozeně, aby se Váš text hezky četl a byl přehledný. I když na délku nadpisů není žádné pravidlo, nepište příliš dlouhé. Nepřeskakujte pořadí nadpisů (po H1 nedávejte H3, ale H2). Více o nadpisech se dozvíte brzy ve zvláštním článku.

JAK PSÁT META DESCRIPTION?

Meta description stručně říká uživatelům, co je na stránce. Zobrazí se ve vyhledávání pod titulkem. Úplně přímý vliv meta description (popisek) sice nemá, ale rozhodně ovlivní, kolik uživatelů klikne na vaše stránky. Zkuste se odlišit. Nepište příliš superlativ. Podívejte se, co píše vaše konkurence. Získejte konkurenční výhodu. Slevu už dnes nabízí skoro každý, stejně jako rychlé dodání. Vaše firma určitě má nějaké konkurenční výhody. Napište je do meta description! Délka by měla být přibližně do 155 znaků (opět se ve skutečnosti jedná o pixely, jak si řekneme v podrobnějším článku).

SEO A OBRÁZKY

Alt tag
Alt tag (alt atribut, alt text) je popisek obrázku pro vyhledávače (alternativní text). Slouží jako popis obrázku v kódu stránky pro vyhledávače. Vidět ho můžete i tehdy, když se nenačte právě obrázek, pro který je popisek určený. Slouží také lidem se zrakovým postižením, kteří využívají čtečku obrázků. Určitě nepište do Alt popisků přehršel klíčových slov, raději skutečně vystihněte, co je na obrázku.

Názvy obrázků - i fotky mají právo na jméno.
Jak mají vypadat obrázky nejen na webu je téma samo o sobě. Pro začátek byste měli vědět, že mají mít jméno, ideálně to, co se na obrázku nachází. Skutečně nachází. Nepojmenovávejte autíčko např. les.jpg apod. Google se snaží na vyhledávání obrázků pořádně zapracovat, a možná se budete divit, obrázek při vyhledávání Googlu tvoří údajně 34%. Nepodceňte obrázky. Jejich velikost patří spíše k technickým stránkám webu, ale pár slov k nim říct musím.

Velikost obrázků a rychlost načítání webu
Pokud máte příliš veliké obrázky, zkuste je zmenšit, v každém případě využívejte automatickou velikost (nahrávání podle formátu) a pokud je web i tak pomalý (máte mnoho fotek), existuje věc zvaná "Lazy download". Větší obrázky se nahrají o něco později, což zvýší rychlost prvního nahrání stránky. Rychlost webu je klíčový faktor, změřte si rychlost webu a zjistěte, jak na tom je s rychlostí načítání. Další SEO nástroje si ukážeme v následujících článcích. 

Obrázky jsou v některých odvětvích skutečně alfa a omega, nepodceňte je. Krásným příkladem bude nábytek a móda. Lidé je velice často vyhledávají v obrázcích. Kvalitní produktové fotografie tak mohou výrazně ovlivnit zobrazování ve vyhledávačích i nákupy vašeho zboží. Nastavit správně všechny parametry pro vyhledávače není jednoduché. Rádi vám s lepší dohledatelností pomůžeme.

PROLINKOVÁNÍ VLASTNÍHO WEBU A LINKY SMĚŘUJÍCÍ Z VAŠEHO WEBU

Prolinkování vlastního webu je jedna z nejdůležitějších (a často opomíjených) věcí, kterou musíte udělat skutečně dobře. Je vhodné si udělat myšlenkovou mapu odkazů - kam se od kud má odkazovat (a proč). Roli hrají i samotná slova, ze kterých odkazujete, četnost odkazů z jednotlivých stránek apod. Nedělejte to roboticky, každá stránka by měla být specifická. Title odkazu sám o sobě vyplňte co nejpopisněji. Pozor na odkazy, které směřují z vašeho webu. Neměly by obsahovat ani 404 stránky (neexistující), ani stránky jinak pochybné. Je vhodné čas od času projet web nějakým deadlink checkerem, který najde neexistující stránky, na které váš web odkazuje. Zapracujte na vašem linkbuildingu a jistě uvidíte brzy výsledky.

Technický stav webu nepodceňujte 

Pravděpodobně nejste přímo programátoři, pokud ano, jste ve velké výhodě. Mnoho webařů má totiž pocit, že je jedno, jak vypadá kód, hlavní je, že web nějak jede. Není tomu tak. Technický stav webu je extrémně důležitý. Pokud máte mnoho neexistujícího obsahu, nefunkčních odkazů, špatně se zobrazují fotky či videa apod., Google vás nebude mít rád. Tedy - váš web nebude mít rád. A nebude ho zobrazovat na předních pozicích. Web může být velmi levný a hotový za pár hodin (na WordPressu apod.), nebo velmi kvaliní a zabrat týmu vývojářů i více než rok času. Vše závisí samozřejmě od vašich cílů, očekávání a finančních možností. 

Rychlost webu je velmi důležitá

Tlačte na webaře již u zadávání webu, aby se stránky načítaly co nejrychleji. Google penalizuje pomalé načítání. Vadit mohou např. velké fotky (výhoda nových formátů WebP a AVIF) nebo videa. 

A máte nějaká videa? A mohla bych je vidět?

Vlastní videoobsah můžete mít jak přímo na stránce, tak máte možnost vkládat jen odkazy na videa prostřednictvím YouTube nebo Vimea apod. Nevýhody videa přímo na webu bývá rychlost načítání, nevýhoda uložení prostřednictvím YT nebo Vimea zase v tom, že se video nespustí automaticky. 

Pokud ukládáte video na web, které se automaticky spouští, doporučujeme jej vkládat bez hudby. Vážně je rušivé, když si chcete prohlídnout stránky a začně řvát nějaká písnička... 

UX/UI

Web by měl být pro každého uživatele intuitivní. Shlukujte produkty nebo služby do logických kategorií. Čleňte text do odstavců a dávejte ke každému odstavci nadpisy. Popište pořádně co chcete, aby zákazník udělal. Naveďte ho. Pokud si nejste jistí, zda se klienti dobře orientují na vašem webu, máte několik možností. Jednou z nich je dát na web nějakou heat mapu, která vám udělá analýzu pohybu po stránce, další možností je sednout si pár lidmi, kteří váš web neznají, a říct jim, ať vám ukážou, jak by si vybrali věc XY a zaplatili apod. 

SEO A PSANÍ TEXTŮ

Následuje možná nejtěžší věc, a to je psaní textů na web. Texty by měly být psány skutečně poutavě. Zlaté pravidlo je, že byste měli texty psát tak, jako kdyby SEO neexistovalo a tak, aby byly co nejčtivější. Je dobré využít zkušeného copywritera, ale pochopitelně si můžete psát texty i sami, zejména, pokud je problematika Vašeho oboru velice specifická a je těžké vše vysvětlit a popsat. Texty jak na samotném webu, tak blogu by měly být spíš kratší. Online prostředí není knihovna. Nepřehánějte to, když cítíte, že jste řekli všechno, nebo že už se to lidem nebude chtít číst, raději článek ukončete a nalákejte čtenáře třeba pokračování. Jak vidíte, dělat SEO profesionálně je trošku složitější, ale jeho základy jsou poměrně jednoduché. Rádi vám uděláme SEO školení, pokud jste začínající SEO specialisté, jistě oceníte i náš kurz pro SEO začátečníky.

Další on-page SEO faktory

Kromě zmíněných on-page faktorů existují samozřejmě další. Namátkou zmíníme grafiku (jak web vypadá - souvisí s UX/UI), název URL (psali jsme již minule), struktura webu i informační struktura kódu jako takového a mnoho dalších věcí. Pamatujte, že celá SEO skládačka má mnoho částí a soutěž ve zobrazování se na prvních místech závisí od drobných detailů. Nepodceňujte je.





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost