SEO jako černá díra?
Nejčastější SEO podvody
Být na předních příčkách v hledanosti na Google si patrně přeje každý podnikatel. V některých oborech se jde „nahoru“ dostat rychle a jednoduše, ve většině to je ale běh na střední až dlouhou trať a kromě času a úsilí to vyžaduje i jistý obnos peněz. Bohužel existuje řada společností a freelancerů, kteří SEO dělají velmi špatně a účtují za něj vysoké částky. S jakými případy „černé SEO díry“ jsme se setkali? Jaké nejčastější chyby v placení za SEO marketéři dělají?
Katalogy...
Firmy často investují nemalé peníze za zápis do nejrůznějších internetových katalogů. Existuje mnoho společností, které vlastní i stovky webových rejstříků, kam váš web za mrzký (či nemrzký) peníz zapíší. Asi to znáte. Většinou vám zavolá nebo napíše na email nějaký obchodník s hláškou, že jste v katalogu, ze kterého k vám potenciálně může přijít až sto zákazníků měsíčně, ročně to stojí jen tři tisíce korun. Má první rada zpravidla bývá – neutrácejte za ně. Až na naprosto výjimečné katalogy a případy vám to v dohledatelnosti příliš nepomůže a nepřivede vám to ani zákazníky přímou návštěvou katalogů. Pokud je zápis zdarma, určitě si ho udělejte (zpravidla se vám pak ozve obchodník, že můžete být vidět výš apod.), ale placení za něj většinou znamená neefektivně vyhozené peníze z okna.
Udělám vám SEO, zaplatíte měsíční paušál…
Pokud pro vás někdo dělá SEO, chtějte vidět objem práce, který za dané peníze zvládl, a také výsledky, ke kterým to vede. V minulosti jsem se setkal s jednou nejmenovanou firmou, která účtovala klientovi více než rok kolem 30 000 Kč měsíčně za SEO. Přesto byl web plný 404 stránek i nefunkčních odkazů. V rámci webu samotného nikdo neřešil prolinkování, neexistovala analýza klíčových slov, nikdo neměřil pozice hledanosti např. v Collabimu a dokonce nebyla ani založená Google Search Console. Ve faktuře bylo např. Linkbuilding – 6.000 Kč, Budování odkazů – 5.000 Kč, SEO – 5.000 Kč, Optimalizace webu – 7.000 Kč. Do firmy jsem volal s dotazem, kde je výpis pracovních aktivit, prý nic takového nevedou. Řeknou si to mezi sebou. Na otázku, jaký je rozdíl mezi linkbuildingem a budováním odkazů, nebo SEO a optimalizací webu se pán trošku zakoktal. Následně mě chtěli zvát na oběd, že si to přece objasníme, že faktury jsou zaplacené a… Stejně jsem to neplatil já, tak že to nemám řešit. Zajímavý přístup.
Linkbuilding
Budování zpětných odkazů může mít skvělé výsledky, ale pouze v případě, že se dělá alespoň trošku s rozmyslem. Dávat na web o autech odkaz na dětský zábavní park nedává takový smysl, jako dát tento odkaz na web s doporučením na rodinné výlety. To podstatné ale je, zda se za článek platí, a pokud ano, tak kolik. Někteří linkbuildeři nakoupí článek za pár stovek, prodají vám ho za pár tisíc a k tomu si ještě zaúčtují práci. A ponaučení? Pohlídejte si nejen to, kam se zpětný odkaz dává, ale také to, kolik stál peněz.
Patičkové odkazy
Nedávají smysl. A přesto za ně mnohé firmy platí, nebo dávají mnohem zajímavější prolink z textu na svých stránkách. Mimochodem, do GSC se ani nepropisují.
SEO bez analýzy klíčových slov
Pokud nemáte alespoň soupis základních klíčových slov, nemůžete SEO v podstatě dělat. Stejně jako když neměříte jejich pozici nebo návštěvnost webu. Jeden z našich klientů platil jednomu SEO specialistovi vysoké částky každý měsíc. Když jsme přebrali tuto aktivitu po něm, při komunikaci z něj vypadlo, že nemá analýzu klíčových slov a že klíčová slova vůbec neměří.
Co má opravdu smysl?
Analýza webu a on-page faktory
Asi můžu celkem zodpovědně napsat, že každá práce na webu by se měla odrážet od analýzy webu. Bez té nemůžete vědět, co je na vašem webu špatně, co je dobře, a jaké jsou priority případných prací. Právě proto by se s analýzou webu mělo vždy začít. Podrobněji si ji rozebereme v některém z dalších článků. Ta nemusí být drahá a často odhalí obrovské chyby, které mohou být napraveny rychle a levně. Následně doporučujeme zpracovat analýzu klíčových slov a web kvalitně popsat (validním obsahem). Dále v rámci vlastního webu udělejte dobře (a logicky) zpětné odkazy. Pokud máte k webu dobrý redakční systém, zpravidla si to můžete udělat sami a následně nechat zkontrolovat nějakým SEO specialistou.
Velice důležitým krokem je vlastní prolinkovanost webu samotného. Na tento krok mnoho webařů zapomíná. Prolinky by měly být udělané přirozeně, měly by odkazovat z konkrétních výrazů, na které má být cílová stránka dohledatelná, měl by jich být dostatek, ale zase ne moc. Také není dobré je dělat "strojově" - např. na každou stránku přesně pět.
Velice důležitým krokem je vlastní prolinkovanost webu samotného. Na tento krok mnoho webařů zapomíná. Prolinky by měly být udělané přirozeně, měly by odkazovat z konkrétních výrazů, na které má být cílová stránka dohledatelná, měl by jich být dostatek, ale zase ne moc. Také není dobré je dělat "strojově" - např. na každou stránku přesně pět.
Jak by spolupráce na seo měla vypadat?
V prvé řadě bychom si měli stanovit nějaké cíle – podle vzoru SMART, samozřejmě. Může to být pohyb pozic některých konkrétních výrazů nahoru v časovém období, dále také návštěvnost webu nebo třeba zvednutí tržeb. SEO je ostatně jediný online marketingový kanál, který každý rok nabývá více na významu v porovnání s ostatními.
Následně by měla být zhotovena analýza klíčových slov, nastavené měření a nástroje (Collabim, Marketing Miner, Ahrefs a další placené, Google Search Console, Google Analytics…). Dále nastává samotná práce a její reportování. Jak asi tušíte – report zpravidla obsahuje počet hodin a činnost, které byl věnován čas a jejich případný výsledek (např. 2 h linkbuilding, získané odkazy x, y, z, 3 hodiny on-page SEO – změna H1, prolinkování stránek 1, 3 a 4), součástí reportu je pak také návštěvnost webu a pozice klíčových výrazů.
Důležité je vnímat SEO jako jeden z marketingových nástrojů, a také jako něco, co se nevybuduje za týden. Efekt se někdy může projevit velice rychle (i v řádu dnů či hodin), většinou to pár měsíců trvá. Následně máte ale lépe dohledatelný web a o to více klientů můžete získat. A kolik by SEO mělo stát? Hodinová taxa bývá různá podle marketingové agentury či freelancera – u jiniorních SEO specialistů od 500 Kč/h, u seniorních expertů klidně přes 3 000 Kč/h. Počet hodin se dopředu stanovuje poměrně obtížně, ale 5 až 10 hodin měsíčně by zpravidla pro začátek mohlo stačit. Chcete začít na SEO pracovat sami? Přečtěte si náš nekonečný SEO seriál, nebo se přihlašte na naše SEO školení.
Následně by měla být zhotovena analýza klíčových slov, nastavené měření a nástroje (Collabim, Marketing Miner, Ahrefs a další placené, Google Search Console, Google Analytics…). Dále nastává samotná práce a její reportování. Jak asi tušíte – report zpravidla obsahuje počet hodin a činnost, které byl věnován čas a jejich případný výsledek (např. 2 h linkbuilding, získané odkazy x, y, z, 3 hodiny on-page SEO – změna H1, prolinkování stránek 1, 3 a 4), součástí reportu je pak také návštěvnost webu a pozice klíčových výrazů.
Důležité je vnímat SEO jako jeden z marketingových nástrojů, a také jako něco, co se nevybuduje za týden. Efekt se někdy může projevit velice rychle (i v řádu dnů či hodin), většinou to pár měsíců trvá. Následně máte ale lépe dohledatelný web a o to více klientů můžete získat. A kolik by SEO mělo stát? Hodinová taxa bývá různá podle marketingové agentury či freelancera – u jiniorních SEO specialistů od 500 Kč/h, u seniorních expertů klidně přes 3 000 Kč/h. Počet hodin se dopředu stanovuje poměrně obtížně, ale 5 až 10 hodin měsíčně by zpravidla pro začátek mohlo stačit. Chcete začít na SEO pracovat sami? Přečtěte si náš nekonečný SEO seriál, nebo se přihlašte na naše SEO školení.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.