AIDAS



Pozornost, zájem, přání, nákup, spokojenost

Je zkratka anglických slov Attention (pozornost), Interest (zájem), Desire (přání), Action (akce), Satisfaction (spokojenost). Standardní model AIDA rozšířený o slovo Satisfaction (spokojenost). Zákazník je spokojený s nákupem a proto objednává opakovaně.  Moudré knihy o marketingu uvádí i zkratku AIDYA. Písmeno Y zde představuje slovo Yes. Kladné rozhodnutí pro nákup nabízené značky nebo výrobku. Model AIDA jsme popsali podrobněji, proto si zde popíšeme jen fázi S.

Pro fázi S (spokojenost) můžeme ale udělat více, než jen kvalitní produkt. Často klienty velice potěší např. video návody na čištění vysavače, který prodávají. Často se k takovým věcem dá využít blog. Jiným příkladem jsou třeba recepty od firmy Tescoma, která prodává kuchyňské potřeby. Některé firmy vytváří diskuzní fóra na Facebooku či přímo na svých stránkách. Jiným příkladem využití fáze S může být přibalení nečekaného dárku do nákupu. 

Mnoho firem dělá pro fázi S zákaznické programy. Někdy se setkávám s hloupým názorem, že zákaznické programy jsou k ničemu, protože firma XY zjistila, že po jejich odstřihnutí vzrostly zisky. Ne, pokud se toto stalo, neznamená to, že zákaznický program je nesmysl, znamená to jen to, že byl špatně nastavený. Dobře nastavený zákaznický program může výrazně prodloužit životnost zákazníků (CLV - Customer Lifetime Value).

Využít se dá ale i dotazníků, které můžete poslat např. se slevou na další nákup. Zjistěte, co můžete zlepšit, abyste měli více spokojených zákazníků. 

Nejčastější chyby fáze S: 

  • Nikdo ve firmě nevyhodnocuje spokojenost zákazníků. ˇČasto vychází z mylné představy, že "spokojení jsou prostě všichni". 
  • Špatně nastavený zákaznický program, který prodělává peníze. 
  • S fází S se nijak nepracuje. 
AIDAS marketing
Attention, Interest, Desire, Action, Satisfaction.





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost