Anchor text



CO JE ANCHOR TEXT A K ČEMU SLOUŽÍ?

Anchor text (text linku) je proklikový text, přes který se uživatel dostane na stránku, na kterou tento text odkazuje. Zpravidla je zvýrazněn jinou barvou a podtržen, aby se odlišil od okolního neproklikového textu. Slouží pro interní nebo externí prolinkování stránek. Uživatele by měl navést na užitečný obsah, který je může obohatit, rozšířit jejich znalosti, nebo motivovat ke konverzi. Důležitý je pro linkbuilding. V rámci linků totiž nezáleží jen na získání samotného linku, ale také na odkazovém textu (anchor textu), titulku odkazu a souvislosti obou stránek. Např. odkaz ze stránky o autech na akvarijní potřeby bude mít nízkou relevanci.

Dobrý anchor text se nesnaží nalákat uživatele k prokliku někam, kde to pro něj nebude užitečné. Naopak, měl by být promyšlený a jasně sdělovat, na jakou stránku odkaz míří. Vyhněte se přílišnému zahlcení klíčovými slovy. Pokud prolinkujete přes anchor text přirozeně a promyšleně, je vyšší pravděpodobnost, že na váš link někdo klikne. Kvalitní anchor text je také důležitý pro vyhledávací roboty, kterým poskytuje kontext při crawlinguindexaci stránek. Pokud máte například nový článek na svém marketingovém blogu, který chcete co nejrychleji zviditelnit a indexovat, můžete mu pomoct prolinkováním ze staršího článku přes vhodně zvolený anchor text. Anchor text je jedním z rankingových faktorů Googlu a spoločně s kvalitním odkazovým profilem může posunout váš web nahoru ve vyhledávání.

Ve zdrojovém kódu vypadá anchor text odkazující na stránku našeho digitálního kreativního studia následovně:

<a href=\"https://www.evolutionstudio.cz/">digitálního kreativního studia</a> 

Co se týká konkrétního odkazu, je vždy vhodné odkazovat na celou URL včetně www nebo https, pokud je adresa URL obsahuje.

TYPY ANCHOR TEXTŮ

Anchor text může mít různé podoby, které se hodí pro různé odkazové příležitosti. Variabilita v anchor textech ukazuje uživatelům i vyhledávačům, že se nejedná o spamový web a zvyšuje autoritu vašich stránek:
  • Název brandu: například Evolution marketing  – je vhodný pokud citujete konkrétní zdroj, který poskytuje nějakou službu, také pro lepší zviditelnění vaší značky pokud máte URL s jiným názvem a pro posílení autority značky. Zpravidla směřuje na home page. Je vhodné kombinovat např. brandový anchor text s popisem služby jako title odakzu. 
  • Název článku: například Jak na marketing hotelu? – je vhodný pokud odkazujete na konkrétní článek. Určitě je lepší odkázat přes název článku než přes nic neříkající “článek na blogu“ apod.
  • Přesná shoda s klíčovým slovem: použití klíčového slova, kterým odkazujete na cílovou stránku v přesném tvaru, ve kterém sa na cílové stránce nachází. Například PPC reklama.
  • Částečná shoda s klíčovým slovem: použití klíčového slova v kombinaci s jiným výrazem, např. natáčíme marketingová videa.
  • Příbuzná klíčová slova: nejde o přesnou shodu s cílovým klíčovým slovem, ale podobný výraz, např. platba za akci.
  • Holý: proklik přes celou URL, např. https://www.brlog.cz/
  • Obecný: těmto se snažte vyvarovat, jde o nic neříkající ale ve velkem používané výrazy typu “Klikněte zde“ nebo “Zjistěte více“. Jedná se o velmi častou chybu v rámci backlinků
  • Obrázek: odkaz přes grafický prvek (obrázek, gif), u kterého se anchor text vkládá do alternativního popisku.
  • Tlačítkový odkaz - i action button mají odkazový text (podívejte se dolů na stránku, kde je odkaz z tlačítka na náš marketingový slovník). Často se tato tlačítka označují jako CTA (Call To Action). 

Jak na Anchor text?

  • Udělejte si plán klíčových slov (která klíčová slova chcete na kterou stránku webu).
  • Kombinujte klíčová slova a přirozeně je skloňujte. 
  • Kombinujte klíčová slova v title odkazu s anchor textem. 
  • Nepřehánějte to s počtem zpětných odkazů. 
  • Nedávejte odkazy jen na homepage (velmi častá chyba). 
  • Připravujte si backlinky dopředu. Např. když víte, že napíšete článek o SEO, připravte si předem, ze kterých stránek na něj budete chtít odkazovat. 
  • Vracejte se zpětně k článkům, abyste je mohli rozšířit a dodat nové odkazy (a anchor texty). 
  • Zpravidla nepište do jednoho článku (na jednu URL) více odkazů na stejnou cílovou stránku. 
  • Úplně se vyvarujte anchor textům jako "více zde" apod. Opravdu vyhledávačům (ani lidem) neříkají nic konkrétního o cílové stránce.
  • Držte se struktury webu v rámci klíčových slov (a tím i anchor textu). Pokud máte např. hierarchii marketingové služby a pod nimi SEO služby, mějte klíčové slovo "SEO" (a tím anchor text apod.) právě na tuto podstránku, ne na nadřazenou kategorii. 
  • Používejte pro hodnocení odkazů nějaký program (např. Sitebulb je skvělý), který vám napíše i podezření na příliš obecné anchor texty. 

SHRNUTÍ

Anchor text je klikatelný text odkazu, přes který se uživatelé i vyhledávače přemisťují z jedné stránky na druhou. Zpravidla je odlišen jinou barvou a podtržen, aby vynikl v okolitém textu. Je důležitý pro snadnou navigaci uživatelů i vyhledávačů na webu. Anchor text by měl být stručný, přirozený a odpovídat kontextu cílové stránky. Může mít různé podoby a jejich variace zvyšuje autoritativnost webu v očích uživatelů i vyhledávačů. V anchor textech lze použít název brandu, název článku či cílová klíčová slova v přesné nebo částečné zhodě. Pozor ale na jejich počet. Dobrou volbou je i použití příbuzných klíčových slov. Naopak, vyvarujte se používaní obecných, nic něríkajících anchor textů, jako například “Zjistěte více“. V případě prolinkování přes grafický prvek (obrázek či gif) se anchor text vkládá do alternativního popisku.





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost