Billboard
Velký formát venkovní reklamy
Billboard je všeobecný název velkého formátu outdoorové reklamy. Nejpoužívanější velikost je 5,1 x 2,4 metrů nebo 3 x 6 metrů. Samotné slovo billboard je spojení anglických slov billing (plakát, ale také faktura či placení) a board (cedule, deska, tabule). V Anglii je často nazýván slovem hoarding.
Většina billboardů je vyvěšena na různých dopravních trasách a místech, kde se vyskytuje co nejvíce lidí. Zpravidla bývá na billboardech krátký slogan, příslib nebo brand. Důležitá je dobrá viditelnost a jasné sdělení. Na většině míst (zejména na silnici či dálnici) máte jen chviličku na to, aby na vás billboard působil.
Billboardy rozdělujeme na:
Většina billboardů je vyvěšena na různých dopravních trasách a místech, kde se vyskytuje co nejvíce lidí. Zpravidla bývá na billboardech krátký slogan, příslib nebo brand. Důležitá je dobrá viditelnost a jasné sdělení. Na většině míst (zejména na silnici či dálnici) máte jen chviličku na to, aby na vás billboard působil.
Billboardy rozdělujeme na:
- statické
- s proměnlivou plochou
- digitální
- mobilní
Billboardy a jejich zákaz v ČR
Od září 2017 platí v ČR zákaz billboardů v ochranném pásmu dálnic (250 m) a silnic I. třídy (50 m). Tento zákon se týká nejen státních, ale také soukromých pozemků, ale neplatí pro poutače v souvisle zastavěném území (ve městech). Již od roku 2012 byla novela zákona, díky které měli majitelé informaci, aby billboardy odstranili. Většina jich zůstala do září 2017 a pak je postupně začalo Ministerstvo dopravy odstraňovat. Mnoho majitelů billboardových ploch vylepilo na své billboardy českou vlajku jako symbol protestu. Česká vlajka se podle zákona nesmí odstranit, protože je státním symbolem.
Nejčastější chyby billboardů
Většina billboardů neplní svou funkci, nebo ji plní velice sporadicky. Pokud plánujete billboardovou kampaň, vyvarujte se nejčastějších chyb:
- Příliš mnoho informací - lidé je nebudou číst, navíc mají u většiny ploch jen chvíli na to, aby infromace vstřebali.
- Nejasné sdělení - reklama musí být jednoduše pochopitelná. Mít vtipný slogan je sice dobré, ale důležitější je samotné sdělení. Přílišná kreativa a humor v tomto případě často spíš škodí.
- Špatné umístění - například na místě, kde je minimální pohyb lidí, nebo na místě, kudy projíždí auta vysokou rychlostí, nebo je billboard zakryt stromem, křovím atd.
- Umístění na místě, kde se takřka vůbec nevyskytuje cílová skupina. Přemýšlejte nad tím, kde se vaši potenciální zákazníci pohybují, než si reklamu objednáte. Udělejte si při plánování reklamy mapu pohybu vašich klientů.
- Špatný odhad vývoje sdělení. Kampaň nejde vypnout. Pokud dojde k náhlé změně podmínek (vynucená změna ceny apod.), billboard je stále na místě. To samé může nastat, když máme na billboardu sdělení, které se kvůli okolnostem najednou stalo kontroverzní.
- Náhlá změna např. dopravní situace - je možné, že si koupíte plochu na atraktivním místě, ale druhý den se místo uzavře kvůli opravám.
- Absence USP (unikátních prodejních argumentů).
Nevýhody a výhody billboardů
Mezi hlavní výhody billboardové reklamy patří:
- Při vhodném umístění působí masově
- Působí 24/7, bez ohledu na to, zda příjemce reklamy chce nebo nechce.
- Dobře šíří brand, slevy, akce...
- Možnost vhodného výběru místa
- Špatně se vyhodnocují výsledky
- Nedá se cílit na konkrétní skupinu obyvatel (většinou)
- Jen minimum prostoru pro sdělení
- Často jen krátká doba, po kterou působí
Vyhodnocení billboardových kampaní
Nejčastějším kamenem úrazu billboardů je možnost jejich vyhodnocení. Je několik způsobů, jak se dají tyto kampaně hodnotit. Pokud je billboard na průchozím místě, můžete udělat vyhodnocení dotazníkovou formou (jaký produkt, billboard, reklamu jste zaznamenali). Další možností je sledování klíčových výrazů a jejich vyhledávatelnosti např. v Google Search Consoli. Zvedla se v průběhu umístění billboardů brandová vyhledávání? Při masivních kampaních pak můžete sledovat, zda nastal růst tržeb nebo návštěvnosti webu. Často se dělají dotazníky o znalosti značky před kampaní a po ní. Na billboardy lze také umístit specifický web, hashtag, QR kód apod., pokud je billboard jen na jeden produkt, můžete sledovat změny v prodeji.
Samozřejmě je vhodné se na začátku zamyslet nad tím, zda místem, kam chcete billboard umístit vůbec jezdí skupina vašich potenciálních zákazníků a říct si, jaké cíle by kampaň měla splnit. Pokud se poradíte s reklamní agenturou, můžete ve výsledku výrazně ušetřit.
Samozřejmě je vhodné se na začátku zamyslet nad tím, zda místem, kam chcete billboard umístit vůbec jezdí skupina vašich potenciálních zákazníků a říct si, jaké cíle by kampaň měla splnit. Pokud se poradíte s reklamní agenturou, můžete ve výsledku výrazně ušetřit.
Má naše firma investovat do billboardové kampaně?
Na to neexistuje jednoduchá odpověď. Pokud máte celorepublikovou působnost, je pro vás důležitá znalost vašeho brandu vašimi zákazníky a navíc máte velký rozpočet na marketing, patrně se vám tato kampaň vyplatí.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.