Content marketing
Co je Content marketing?
Obsahový marketing (Content marketing) by se dal stručně definovat jako strategie marketingu, která spočívá v tvorbě užitečného, informativního, a hlavně hodnotného obsahu pro své publikum. Jedná se o komunikaci se zákazníky (a potenciálními zákazníky) bez přímé snahy prodat zboží nebo službu. Místo inzerce dává konkrétní hodnotné informace, které zákazníka pobaví nebo pro něj mají jinou přidanou hodnotu. Tím si potenciální zákazník začne k brandu tvořit vztah. Obsahový marketing je dlouhodobou strategií, která počítá s tím, že když k vám lidé mají vztah, nakoupí u vás. Nejedná se o klasickou formu reklamy, ale o nástroj posílení vztahu se zákazníkem a jeho následné udržení, a to vše ruku v ruce s vašimi obchodními cíli. Platí zde princip "nejdřív dávej, potom ber". Content marketing zvyšuje nejen povědomí o brandu, ale také důvěryhodnost značky.
Historie obsahového marketingu
I když se pojem obsahový marketing může zdát jako trend v době digitálního marketingu, je určitě mnohem starší. Předpokládáme, že obsahový marketing existoval již ve starověku. V moderní době pak sahají jeho počátky už do 18. století, konkrétně do roku 1732 kdy Benjamin Franklin, uznávaný vydavatel a tiskař, každoročně vydával „Almanach Chudý Richard“ aby podpořil svoji tiskařskou firmu. Mimochodem, i Mark Twain píše v knize Dobrodružství Toma Sawyera o tom, jak babička četla v lékařských časopisech pokaždé jinou radu na léky, protože pokaždé byl jiný inzerent.
Známější příklad obsahového marketingu pochází z roku 1900, kdy společnost Michelin, krom výroby a prodávání pneumatik, tiskla tzv. „Michelinův průvodce“. Ten poskytoval motoristům informace jako jsou mapy, informace ohledně servisu a výměně pneumatik, seznamy hotelů a restaurací. Společnost Michelin tento průvodce distribuuje dodnes.
Tištěná média následně nahradil rozhlas a ten pak televize. Digitální obsah, tak jak jej známe dnes, má své počátky v roce 1993, kdy společnost O'reilly media spustila první firemní web na světě.
V roce 2001 Joe Pulizzi použil poprvé termín content marketing. V dnešní době je spouta firem, které mají skutečně jedinečný obsahový marketing (např. Red Bull).
Známější příklad obsahového marketingu pochází z roku 1900, kdy společnost Michelin, krom výroby a prodávání pneumatik, tiskla tzv. „Michelinův průvodce“. Ten poskytoval motoristům informace jako jsou mapy, informace ohledně servisu a výměně pneumatik, seznamy hotelů a restaurací. Společnost Michelin tento průvodce distribuuje dodnes.
Tištěná média následně nahradil rozhlas a ten pak televize. Digitální obsah, tak jak jej známe dnes, má své počátky v roce 1993, kdy společnost O'reilly media spustila první firemní web na světě.
V roce 2001 Joe Pulizzi použil poprvé termín content marketing. V dnešní době je spouta firem, které mají skutečně jedinečný obsahový marketing (např. Red Bull).
Proč je obsah v marketingu důležitý?
Dobrý obsahový marketing na stránkách pomáhá jejich dohledatelnosti. Google i lidé mají rádi kvalitní a jedinečný obsah. Zároveň vám skutečně jedinečný obsah dává docela dobrou šanci na to, že na váš článek bude někdo odkazovat. Z vysoce navštěvovaného článku pak můžete naopak posílat dobré backlinky na stránky, které jsou přímo prodejní. Tím zvýšíte jejich dohledatelnost díky linkbuildingu, ale zároveň můžete získat i návštěvnost přímo z původního článku.
Lidé nemohou chtít třeba marketingové služby, i když nevědí, proč je potřebují. Stejný problém tak můžete řešit s vaším produktem. Pokud člověku vysvětlíte k čemu, proč a jak se váš produkt používá, poskytnete mu okamžitou hodnotu. Vámi vytvořený obsah je ten nejlepší způsob, jak mu tyto informace sdělíte.
Kvalitní obsah je sice obtížné vymyslet a vytvořit, ale pak jeho odkaz často zůstává i řadu měsíců, u blogových článků klidně let. To je největší rozdíl oproti klasickým PPC reklamám.
Kvalitní obsah bude také znamenat, že vás jeho čtenáři budou považovat za odborníky. A díky tomu výrazně stoupá vaše důvěryhodnost. Jak se často říká - pokud vám nebudou lidé věřit, nekoupí od vás ani vodu na poušti. Buďte autoritou ve svém oboru, tvořte skutečně hodnotný obsah!
Pokud obsah nevytváříte vy, vaše konkurence nejspíš ano. To jim dává příležitost tvořit image vůdce trhu, ze které mohou přesvědčovat zákazníky, že jejich produkt je ten nejlepší v oboru. Zároveň je velká pravděpodobnost že se ve vyhledávačích budou objevovat nad vámi.
Lidé nemohou chtít třeba marketingové služby, i když nevědí, proč je potřebují. Stejný problém tak můžete řešit s vaším produktem. Pokud člověku vysvětlíte k čemu, proč a jak se váš produkt používá, poskytnete mu okamžitou hodnotu. Vámi vytvořený obsah je ten nejlepší způsob, jak mu tyto informace sdělíte.
Kvalitní obsah je sice obtížné vymyslet a vytvořit, ale pak jeho odkaz často zůstává i řadu měsíců, u blogových článků klidně let. To je největší rozdíl oproti klasickým PPC reklamám.
Kvalitní obsah bude také znamenat, že vás jeho čtenáři budou považovat za odborníky. A díky tomu výrazně stoupá vaše důvěryhodnost. Jak se často říká - pokud vám nebudou lidé věřit, nekoupí od vás ani vodu na poušti. Buďte autoritou ve svém oboru, tvořte skutečně hodnotný obsah!
Pokud obsah nevytváříte vy, vaše konkurence nejspíš ano. To jim dává příležitost tvořit image vůdce trhu, ze které mohou přesvědčovat zákazníky, že jejich produkt je ten nejlepší v oboru. Zároveň je velká pravděpodobnost že se ve vyhledávačích budou objevovat nad vámi.
Formy distribuce obsahu
Blogový příspěvek
- Blogový příspěvek dlouhodobě podporuje SEO, dá se využít k linkbuildingu. Zvyšuje samozřejmě návštěvnost vašeho webu. Pokud píšete na témata, která jsou hodnotná a mají pro čtenáře hodnotu, je velká pravděpodobnost že navštíví váš web a budou se na něj opakovaně vracet. Zároveň můžete čtenáře proměnit ve vašeho zákazníka. Nezapomínejte tak na výzvu k akci, například formou odkazu nebo landing page přímo na váš produkt.
- Pravidelné příspěvky, které vašim zákazníkům odpovídají na otázky nebo jim napomáhají, přirozeně budují jejich důvěru.
- Dobře napsaný článek může posloužit jako scénář pro vaše reklamní video nebo nápad na příspěvek pro vaše sociální sítě. Dejte si tak s psaním práci a můžete vámi vytvořený obsah použit vícekrát.
Sociální sítě
- Sociální sítě umožnují přímou komunikaci mezi vámi a zákazníky. Můžete tak vašim zákazníkům naslouchat, odpovídat a budovat s nimi vztah. Zrovna tento bod může být klíčový a content marketing s ním hodně pomáhá. Spotřebitelé rádi svoje zkušenosti a názory otevřeně sdílí. Můžete tak jejich zpětnou vazbu využít pro vylepšení produktu či služeb a celkové spokojenosti vašich zákazníků.
E-Book
- E-book je další příklad toho, že psát firemní blog se vyplatí. Pokud máte zajímavá témata na vašem blogu, využijte jej pro váš e-book.
- Krom běžných marketingových kanálů jako sociální média, vám elektronické knihy umožní oslovit zcela nové publikum.
- Platformy jako eBay, Amazon a EBooks.com poskytují příležitosti předvést svou práci novým tvářím.
- Pokud máte na vašem blogu článek, o kterým víte, že měl vysokou návštěvnost a vaši čtenáři si ho chválí, váš e-book je prostor kde můžete jít více do detailů.
- E-book vám dává příležitost ukázat váš jedinečný postoj k dané problematice a vaše řešení. Vytvořte si tak image názorového vůdce na daném trhu.
- Váš e-book můžete nabídnout například výměnou za registraci e-mailem. Získání kontaktních údajů, se tak otvírá prostor pro direct marketing.
Videa
- Videa mohou udržet návštěvníky déle na stránce.
- Lidé v dnešní době obecně tráví u videí více času než u jakékoliv jiné formy obsahu, je totiž poutavější než pouhé čtení, zvlášť pokud se jedná o návod či představení produktu.
- Videa ovlivňují nákupní chování. Pokud se zákazník rozhoduje o nákupu, nejspíš se obrátí na YouTube, aby získal recenzi o vašem produktu nebo se dozvěděl více o značce.
Podcasty
- Podcasty zvyšují povědomí o značce a zvyšují důvěryhodnost značky. Pokud dáváte v podcastu rady, posluchači vás berou jako autoritu v oboru.
- Upevňuje pozici myšlenkového vůdce.
- Podcast vám dává možnost osobního spojení s vašimi posluchači a budování věrné komunity. Pokud chcete tuto možnost podpořit, je dobré zaměřit se na video podcasty.
E-mailing
- E-maily jsou skvělá možnost pro informování vašich zákazníků o novinkách z oboru.
- Můžete posílat typy na údržbu, čištění či používání výrobku, který si pořídili.
Microsite
- Stále hodně využívané. Hlavní slávu již microsite mají za sebou, ale je to jedna z možností, jak šířit obsah.
Články v novinách, časopisech...
- Nemusí se vždy jednat o placené redakční články, může se jednat o odpovídání na dotazy novinářů na odborná témata.
A další...
- Přednáška - pořádání přednášky je výbornou možností tvorby obsahu. Příkladem může být firma, která hledá zaměstnance z VŠ (třeba konstruktéry) a připraví pro ně zajímavou přednášku přímo na univerzitě.
- Konference - pořádání konferencí je v posledních letech velmi oblíbené. Na konferenci je opět mnoho možností, jak o sobě dát vědět za pomoci obsahu. Na marketingové konferenci pro e-shopaře byly zdarma knihy Štefána Polgáriho o marketingu e-shopů.
- Kniha - je to dražší varianta, ale pokud se rozdává na konferenci zdarma, pravděpodobně se dostane k velkému množství potenciálních klientů.
- Časopis, katalog, aplikace, white paper, partnerské weby, diskuzní fóra...
- A mnoho, mnoho dalších.
Pro koho je Content marketing vhodný?
Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Je nutné si uvědomit, že kvalitní obsah je časově (nebo finančně) náročný. Obzlváště vhodný ale může být ve specifických situacích či oborech.
- Složité obory, kde je nutné věci podrobně vysvětlovat.
- Pokud zavádíte nový (inovativní) produkt nebo službu.
- Produkty, které mají dlouhý rozhodovací cyklus.
- Tam, kde jsou ostatní marketingové kanály příliš drahé.
- Tam, kde je neaktivní konkurence, můžete se tak stát rychle leadrem oboru.
AI a tvorba obsahu
Dnes je velmi populární tvrzení, že AI za vás udělá kvalitní obsah. Zkoušíme to denně, ale výsledky zpravidla nejsou úplně dobré. Doporučuji využít AI hlavně pro fázi poradenství (doporučení témat, struktura článku, kontrola, co chybí...). AI má řadu výhod i nevýhod, ale určitě to není spásné řešení typu "za deset minut udělám úspěšný článek".
Hlavní výhody tvorby obsahu pomoci AI
- Rychlost - bez pochyby je AI rychlejší než lidé.
- Cena - je levnější než někomu úkol zadat.
- Někdy má skutečně skvělé nápady (nepodléhá provozní slepotě).
- I špatný nápad nebo článek napsaný AI se dá výrazně vylepšit člověkem.
- I špatný nápad nebo článek napsaný člověkem se dá výrazně vylepšit díky AI.
- Skvělý poradce, navíc je po ruce 24/7.
- Nenadává vám, neříká "to je opravdu blbost", což někdy živý kolega bohužel může.
Hlavní nevýhody tvorby obsahu pomoci AI
- Nepravdivé informace. AI bohužel nedovede nijak posoudit, zda se informace zakládá na pravdě. "Vymýšlí si" - opravdu hodně. Bohužel, je to hlavní důvod, proč se na něj u tvorby článků nelze spolehnout stoprocentně.
- I když nevím, jak moc je možné článek psaný AI (zejména upravený) poznat, tak Google tvrdí, že bude tyto články postihovat. Zkoušeli jsme si dělat statistiku, a pokud článek psal AI (i upravený) měl skutečně výrazně nižší návštěvnost, ale je to statistika na pár set článcích a jen nekolika málo webech.
- Kvalitní zadání vám zabere víc času, než byste mohli čekat.
- I AI něco stojí, stejně jako čas člověka, který mu úkoly zadává.
- AI nemá za nic zodpovědnost. Lidé, kteří s AI pracují mají tendenci nechávat zodpovědnost právě na AI (vymlouvat se), což je sice pochopitelné, ale je to další nevýhoda AI.
- Nepředá osobní zkušenost z oboru, což může udělat jen někdo, kdo oboru rozumí a navíc má praxi.
- Pokud máte téma, které na internetu prostě není (nebo je ho málo), bude extrémně nepřesný.
- V opravdu odborných věcech se na něj obracet bohužel nemůžete vůbec.
- I úprava po AI stojí čas.
Plánování obsahu
Plánujte váš obsah. Nejprve si udělejte strategii (co, jak, komu, kdy a proč chcete říct?), následně pečlivý plán a teprve potom se vrhněte na tvorbu příspěvků jako takových. Dobrý content mareketing je kontinuální a synergický. Jednotlivé kanály by se měly podporovat. Všechny příspěvky (blogové články, videa...) analyzujte. Na základě analýzy upravujte plán témat apod.
Jak sbírat data v content marketingu?
Možností ke sběru dat je mnoho, záleží samozřejmě na tom, co byste chtěli vědět, a také na tom, jaký obsah vyhodnocujete. Kromě dotazníků (osobně, email, soutěž FB, ...), které mají vždy svá úskalí, jsou zdroje skoro všude můžete využít např. nástroje - Google Analytics 4, Google Search Console, Facebooková data, rešerše různch témat (diplomky, bakalářky, doktoráty...), Google Ads, Sklik, FB kampaně, vlastní zdroje prodejů, e-mailing, data o klientech, Google Trends...
Co potřebujete pro tvorbu obsahu?
Strategii, nápady, plán, copywritera a zpravidla grafika (nebo někoho, kdo např. natočí podcast). Samozřejmě o vše z tohoto se může postarat i marketingová agentura, ale také váš vlastní tým. Pokud si chcete obsah tvořit sami, nejprve si zkuste spočítat, kolik vás to bude stát času a peněz a kolik můžete za pomoci obsahu reálně vydělat.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.