CPD
Co je CPD?
CPD neboli Cost Per Day je marketingová metrika, kterou se měří náklad na propagaci produktu nebo služby za jeden den. Tento ukazatel je často využíván marketingovými agenturami ke sledování PPC reklam a optimalizaci PPC kampaní. Jako Cost Per Day se obvykle označuje i denní rozpočet na kampaň např. v Google Ads, kterou zadává přímo inzerent. Reklamní systémy tento rozpočet mohou za určitých okolností mírně překročit, zejména, když se jim zdá, že kampaň vydělává.
Výhody CPD
- Jednoduché porovnávání nákladů - CPD umožňuje snadné porovnávání nákladů na marketingové aktivity bez ohledu na jejich typ a dosah. Tento jednoduchý ukazatel umožňuje rychlá rozhodnutí při alokaci rozpočtu.
- Přesná kontrola nákladů - CPD zahrnuje náklady na jediný den, marketingoví specialisté mají lepší kontrolu nad denními výdaji. To umožňuje rychlé reakce na změny na trhu nebo výkonnost kampaní.
- Flexibilita rozpočtu - použití CPD umožňuje flexibilně přizpůsobovat rozpočty podle potřeb a výkonnosti kampaní. To umožňuje efektivnější využití dostupných finančních zdrojů.
- Dá se spočítat zpětně i pro více marketingových kanálů, například pro vánoční kampaň (sečtou se peníze, které vánoční kampaně celkem stály, vydělí se počtem dní, kdy vánoční kampaně jely).
Nevýhody CPD
- Nedostatečná komplexnost - CPD může poskytovat pouze omezený pohled na náklady na marketing. Neposkytuje informace o výkonnosti kampaní nebo jejich dlouhodobém vlivu.
- Nedostatečná flexibilita - pro některé marketingové kampaně, které vyžadují delší dobu k vyhodnocení jejich úspěšnosti, může CPD být nevhodným ukazatelem.
Využití CPD
CPD se nejčastěji využívá v kampaních, které mají krátkodobý cíl nebo jasně definovaný časový rámec. Patří sem například propagace akce, soutěže nebo krátké reklamní kampaně s výrazným zaměřením na okamžitou konverzi.
Vzorec pro výpočet CPD
Vzorec pro výpočet CPD je poměr mezi celkovými náklady na marketing a počtem dní, po které probíhala kampaň. Matematicky to vypadá takto: CPD = celkové náklady na kampaň : počet dní trvání kampaně. Například, pokud jsme na reklamní kampaň vynaložili 1 000 Kč a tato kampaň trvala 5 dní, pak výpočet bude: CPD = 1 000 Kč : 5 = 200 Kč.
V praxi se CPD málokdy počítá, většinou se jen zadává v reklamním systému pro konkrétní kanál.
V praxi se CPD málokdy počítá, většinou se jen zadává v reklamním systému pro konkrétní kanál.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.