Direct marketing
Co je direct marketing a jak ho využít?
Direct marketing je přímý marketing. Označuje marketingovou komunikaci mezi adresátem a zadavatelem. Cílem je odstranit anonymitu zákazníka. Může probíhat osobně, emailem, poštou nebo telefonicky (aktivní telemarketing). Ke komunikaci se zpravidla využívá databáze klientů. Cílem přímého oslovení je okamžitá odezva zákazníka.
Výhody a nevýhody direct marketingu
Mezi hlavní výhody direct marketingu patří:
- Cílení - narozdíl od nepřímého oslovení prostřednictvím klasických kanálů reklamy.
- Okamžitá odezva klientů - pokud něco děláte špatně, máte možnost to rychle zjistit.
- Relativně jednoduché vyhodnocení.
- Rychlost a pružnost - můžeme upravovat prodej přímo podle reakce klientů v čase.
- Jednoduchá možnost AB testu (např. nabídnutí slevy vs. nabídnutí výhody) a jeho vyhodnocení.
- Efektivní vynaložení nákladů při přepočtu na oslovní jednoho klienta.
- Můžete cílit i mezinárodně.
- Budování vztahu s dlouhodobými zákazníky - nabízení slev podle počtu nákupů apod.
- Možnost vytvoření vlastní databáze.
- Možnost rozdělení podle různých faktorů (důležitost klienta, velikost nákupu, počet nákupů, vzdálenost bydliště od prodejny atd.).
- Dají se lehce komunikovat konkurenční výhody (USP - Unique Selling Proposition).
- Celková cena - pokud spočítáte všechny náklady (budování databáze, práce s ní, sepsání materiálů, obeslání/obvolání, vyhodnocení...), bývá DM relativně drahý.
- Možnost ztráty klienta tím, že jej bude volání či email marketing obtěžovat.
- Nutnost mít databázi klientů.
- Ne každý umí s databází kvalitně pracovat.
- Špatné filtrování databáze - např. u produktu, který nabízí oslavu narozenin nemáte v databázi filtr data narození apod.
- Spamování - doslova klienta otravujete.
- Nevalidní informace klientům. Např. pokud firma prodává rozdílné výrobky (elektro a parfémy), snaží se často marketéři využít databázi klientů elektra pro prodej parfémů.
- Špatně podané sdělení - nemusí jít jen o špatně napsaný text (využívejte copywritery). Pokud využijete např. k přímému oslovení brigádníky, které nebudete motivovat, nebo budou špatně proškoleni, může být výsledek špatný.
- Nekompletní vyhodnocení výsledků přímé reklamy.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.