Formáty televizní reklamy



Jaké jsou formáty reklamy v televizi?

Klasický televizní spot, TV sponzoring, TV Pruduct Placement a Teleshopping.
  • Klasický televizní spot – délka spotu je minimálně 5 vteřin. Základní cena se odvíjí od 30 vteřinového spotu. Ceny jiných stopáží jsou přepočítávány stanoveným koeficientem. Spoty kratší jsou většinou zaměřeny na taktická sdělení, delší spot dokáže vyprávět i krátké příběhy a tím budovat image výrobku nebo značky ale také emoce.
  • TV sponzoring – je využíván pro doplnění komunikace. Lze využít sponzorig pořadů nebo reklamní znělky. Značka lze spojit s vhodnou tematikou, se značkou se tak lépe ztotožní spotřebitelé (např. ekologická temata). Délka spotu bývá do 10 vteřin.
  • TV Pruduct Placement – patří k novějším reklamním formátům. Legislativně byl posvěcen až v roce 2010.  Jedná se o placené umístění produtku/loga/služby nebo zmínky o nich v přirozeném prostředí.
  • Teleshopping – zaměřuje se na přímý prodej inzerovaných výrobků. Jistě znáte legendárního Horsta Fuchse.
Televize je masové médium (proto jej řadíme k ALT komunikaci). I když v posledních letech mírně slábne, je stále televize v ČR reklamním médiem číslo jedna. Obecně platí, že video (tedy reklama v TV) předá nejlépe emoce. Reklamy v celoplošném vysílání jsou samozřejmě relativně drahé, proto nejsou vhodné pro každou firmu či výrobek.

Hlavní výhody tv reklamy

Pokrytí a komplexnost - podle Asociace televizních organizací má televizor 95 % českých domácností.
Nízké náklady na oslovení jednoho člověka
Extrémní rychlost sdělení velkému množství lidí
Možnost zapůsobit obrazem i zvukem – multimediálně - šíří dobře emoce
Exkluzivita - přidává na důvěryhodnosti značce

Hlavní nevýhody tv reklamy

Vysoká cena natáčení spotu.
Celkově vysoká cena.
Většinou omezené cílení na konkrétní skupinu zákazníků.
V TV je mnoho různých podnětů, které rozptylují pozornost.
Zařazení v reklamních blocích - lidé je často přepínají, odchází apod.
Výrazně klesající počet sledujících. 
Omezená cílová skupina. Dnes se dívají na televizi hlavně starší lidé.

Máte mít reklamu v televizi?

Vzhledem k vysoké investici je vždy vhodné rozmyslet se nad konkrétní strategií, udělat si poctivě analýzu a zvážit plusy i mínusy kampaně v TV. Stanovte si také cíle, které chcete splnit a jasně si definujte, co vám reklama v TV má přinést. Ideální synergii s ostatními reklamními kanály dosáhnete vhodným vytvořením marketingového plánu. Podívejte se na metriky jako je TV share nebo TAI (vhodnost média), zjistěte si sledovanost a přepočítejte si cenu na počet diváků apod. 

Po realizaci kampaní si udělejte podrobný rozbor a vyhodnocení, zda jste splnili všechny stanovené cíle. Určitý ukazatel může být např. zvýšená návštěvnost stránek (Google Analytics) nebo vyhledávání slov z reklamy (Google Search Console) v době reklamní kampaně.

A sleduje dnes ještě někdo televizi? Vyplatí se v ní mít reklamu?

Popravdě - lidí, kteří se dívají na TV stále ubývá. To víme asi všichni. Jsou ale výjimky, které si stále drží velmi vysokou sledovanost i u mladší generace. Dobrým příkladem může být mistrovství světa v hokeji nebo fotbale. Druhá stránka věci ale je, že vysílání reklamy v televizi je poměrově výrazně levnější, než bývalo dříve. Opět jako vždy říkám - máte skutečně velký rozpočet na reklamu? Pak by televize neměla chybět ve vašem komunikačním mixu. Chcete oslovit co nejvíce důchodců? Platí totéž. Cílíte na skupinu, která bude sledovat velkou událost v televizi? Pak je TV opět velmi dobrá volba. 





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost