Formáty televizní reklamy
Jaké jsou formáty reklamy v televizi?
Klasický televizní spot, TV sponzoring, TV Pruduct Placement a Teleshopping.
- Klasický televizní spot – délka spotu je minimálně 5 vteřin. Základní cena se odvíjí od 30 vteřinového spotu. Ceny jiných stopáží jsou přepočítávány stanoveným koeficientem. Spoty kratší jsou většinou zaměřeny na taktická sdělení, delší spot dokáže vyprávět i krátké příběhy a tím budovat image výrobku nebo značky ale také emoce.
- TV sponzoring – je využíván pro doplnění komunikace. Lze využít sponzorig pořadů nebo reklamní znělky. Značka lze spojit s vhodnou tematikou, se značkou se tak lépe ztotožní spotřebitelé (např. ekologická temata). Délka spotu bývá do 10 vteřin.
- TV Pruduct Placement – patří k novějším reklamním formátům. Legislativně byl posvěcen až v roce 2010. Jedná se o placené umístění produtku/loga/služby nebo zmínky o nich v přirozeném prostředí.
- Teleshopping – zaměřuje se na přímý prodej inzerovaných výrobků. Jistě znáte legendárního Horsta Fuchse.
Hlavní výhody tv reklamy
Pokrytí a komplexnost - podle Asociace televizních organizací má televizor 95 % českých domácností.
Nízké náklady na oslovení jednoho člověka
Extrémní rychlost sdělení velkému množství lidí
Možnost zapůsobit obrazem i zvukem – multimediálně - šíří dobře emoce
Exkluzivita - přidává na důvěryhodnosti značce
Nízké náklady na oslovení jednoho člověka
Extrémní rychlost sdělení velkému množství lidí
Možnost zapůsobit obrazem i zvukem – multimediálně - šíří dobře emoce
Exkluzivita - přidává na důvěryhodnosti značce
Hlavní nevýhody tv reklamy
Vysoká cena natáčení spotu.
Celkově vysoká cena.
Většinou omezené cílení na konkrétní skupinu zákazníků.
V TV je mnoho různých podnětů, které rozptylují pozornost.
Zařazení v reklamních blocích - lidé je často přepínají, odchází apod.
Výrazně klesající počet sledujících.
Omezená cílová skupina. Dnes se dívají na televizi hlavně starší lidé.
Celkově vysoká cena.
Většinou omezené cílení na konkrétní skupinu zákazníků.
V TV je mnoho různých podnětů, které rozptylují pozornost.
Zařazení v reklamních blocích - lidé je často přepínají, odchází apod.
Výrazně klesající počet sledujících.
Omezená cílová skupina. Dnes se dívají na televizi hlavně starší lidé.
Máte mít reklamu v televizi?
Vzhledem k vysoké investici je vždy vhodné rozmyslet se nad konkrétní strategií, udělat si poctivě analýzu a zvážit plusy i mínusy kampaně v TV. Stanovte si také cíle, které chcete splnit a jasně si definujte, co vám reklama v TV má přinést. Ideální synergii s ostatními reklamními kanály dosáhnete vhodným vytvořením marketingového plánu. Podívejte se na metriky jako je TV share nebo TAI (vhodnost média), zjistěte si sledovanost a přepočítejte si cenu na počet diváků apod.
Po realizaci kampaní si udělejte podrobný rozbor a vyhodnocení, zda jste splnili všechny stanovené cíle. Určitý ukazatel může být např. zvýšená návštěvnost stránek (Google Analytics) nebo vyhledávání slov z reklamy (Google Search Console) v době reklamní kampaně.
Po realizaci kampaní si udělejte podrobný rozbor a vyhodnocení, zda jste splnili všechny stanovené cíle. Určitý ukazatel může být např. zvýšená návštěvnost stránek (Google Analytics) nebo vyhledávání slov z reklamy (Google Search Console) v době reklamní kampaně.
A sleduje dnes ještě někdo televizi? Vyplatí se v ní mít reklamu?
Popravdě - lidí, kteří se dívají na TV stále ubývá. To víme asi všichni. Jsou ale výjimky, které si stále drží velmi vysokou sledovanost i u mladší generace. Dobrým příkladem může být mistrovství světa v hokeji nebo fotbale. Druhá stránka věci ale je, že vysílání reklamy v televizi je poměrově výrazně levnější, než bývalo dříve. Opět jako vždy říkám - máte skutečně velký rozpočet na reklamu? Pak by televize neměla chybět ve vašem komunikačním mixu. Chcete oslovit co nejvíce důchodců? Platí totéž. Cílíte na skupinu, která bude sledovat velkou událost v televizi? Pak je TV opět velmi dobrá volba.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.