Indexace stránek



Co je indexace webu?

Indexace webových stránek je proces zapsání konkrétních stránek do seznamu indexovaných stránek webových vyhledávačů. Co to v praxi znamená? Zda Google nebo Seznam má nebo nemá vaše stránky ve svém vlastním seznamu stránek. Pokud tam nejsou, samozřejmě se nebudou v daném vyhledávači zobrazovat na dotazy uživatelů.

Jak funguje indexace u Google jsme popsali podrobněji v našem blogovém článku. 

Jak zjistím, že mé stránky nejsou v indexu?

Je několik možností, jak zjistit, zda vaše stránky jsou v seznamu indexovaných stránek. U vyhledávače Google je nejjednodušší a nejlepší řešení použít přímo nástroj k tomu určený - Google Search Console (dále jen GSC). V GSC najdete lehce seznam stránek, které jsou v indexu, nebo stránek, o kterých Google ví, ale za nějakého důvodu je na index nezařadil. Důvodů může být více. Například si Google myslí, že konkrétní stránka není ničím zajímavá a přínosná, nebo ji vidí jako duplicitní stránku (byť většina duplicitních stránek zaindexovaných bude), její obsah se mu zdá vadný, nebo se mu špatně vykresluje apod. 

Další způsob je využít některý z nástrojů jako je Collabim, Marketing Miner nebo Sitebulb. Těchto programů je mnoho. Většina z nich má nějakou základní neplacenou verzi, i když pokud jevíte o SEO větší zájem, určitě je dobré mít verze placené. Takto je zpravidla možné nechat si vyjet seznam indexovaných stránek pro více vyhledávačů najednou. 

Poslední variantou je použití vyhledávacího operátoru, kde můžete stránku po stránce zjišťovat, zda je konkrétní stránka na indexu. Pro Google stačí dát konkrétní URL jako vyhledávací dotaz (nebo použít "site:" což vám dá jako výsledek všechny URL, které se v indexu nacházejí), u Seznamu příkaz "info:" a u Bingu "url:".

Jak dostat svůj web na seznam indexovaných stránek?

Možností je opět několik. Jedna je dopomoci vyhledávačům najít vaši novou URL např. tím, že odkazy na ni umístníte na jiné stránky (linkbuilding) nebo na vlastní web (interní prolinkování webu bývá často podceňováno). Jakmile roboty vyhledávačů najdou odkaz, již o stránkách ví a je pravděpodobné, že je brzy navštíví. Zároveň platí, že pokud na stránku poukazuje více zdrojů, bude ji považovat za důležitější (proto ji navštíví rychleji a v budoucnu častěji). 

Další možností je požádat v Google Search Consoli o idnexování konkrétní stránky. Google ji zařadí přednostně k návštěvě robota. Někdy je to otázka minut, jindy i týdnů. Nebuďte zbytečně netrpěliví. U Seznamu lze takto zažádat přímo na odkazu pridej-stranku.

Co dělat, když Google stále nechce indexovat moji stránku?

Vždy na začátku zkoumáme, zda je obsah webu vůbec zajímavý. Pokud není, patrně se nebude ani indexovat, nebo i přes indexaci bude jeho zobrazování v rámci výsledků velice mizerné. Originální a užitečný obsah je skutečně klíčem k vysoké návštěvnosti webu. Jak jsme psali výše, další možností je linkbuilding a prolinkování vlastního webu. Zkontrolujte ale také technické parametry. Pokud má stránka skutečně špatné načítání nebo se načítá velice pomalu, může to být také důvod, proč vyhledávače stále ignorují váš web. Pokud máte web velkého rozsahu, je velice důležité mít správně vyplněnou sitemapu a ideálně mít i odkaz na ni v robots.txt.

Co říci o indexaci?

Indexace má přímý dopad na to, kolik lidí navštíví organicky (zdarma) váš web. Práce na zvýšení návštěvnosti je zdlouhavá, přečtěte si náš nekonečný SEO seriál. Vyčleňte si každý měsíc dostatek času na to, abyste mohli pracovat na lepším obsahu vašeho webu a lincích vedených na něj (včetně interního prolinkování). Následně zjišťujte, zda je nová URL na indexu (případně za jak dlouho). V případě, že si nevíte rady, ozvěte se na nějakou SEO agenturu nebo marketingovému specialistovi





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost