Influencer marketing
Co je Influencer marketing?
Už jste se s tím určitě někdy setkali. Váš oblíbený herec, zpěvák, youtuber nebo účastník reality show vám na jeho instagramovém profilu doporučoval prací prášek, plenky nebo kosmetiku. Tato forma propagace se obecně nazývá influencer marketing, se kterým se v posledních letech doslova roztrhl pytel.
Influencer marketing je jeden z mnoha marketingových nástrojů, který firmy využívají pro zviditelnění svých služeb a produktů. Zároveň se jedná o skvělý způsob, jak šířit povědomí o značce a zvyšovat celkovou důvěryhodnost firmy. Proč? Protože spotřebitelé se častěji nechávají ovlivnit lidmi, které znají ze sociálních sítí a mají k nim vybudovaný určitý vztah.
Influencer marketing je jeden z mnoha marketingových nástrojů, který firmy využívají pro zviditelnění svých služeb a produktů. Zároveň se jedná o skvělý způsob, jak šířit povědomí o značce a zvyšovat celkovou důvěryhodnost firmy. Proč? Protože spotřebitelé se častěji nechávají ovlivnit lidmi, které znají ze sociálních sítí a mají k nim vybudovaný určitý vztah.
Kdo je influencer
Slovo influencer je odvozené z anglického slova influence = vliv. Jedná se o osoby, které mají moc ovlivňovat svými názory širší publikum. Mezi influencery minulého století patřil například Jaromír Jágr s jeho ikonickým mulletem nebo Václav Havel. V souvislosti s marketingem se však nejčastěji setkáváme s už zmíněnými herci, zpěváky, youtubery nebo tiktokery, kteří mají na svých platformách velké množství sledujících/followerů. V České republice mezi jednoho z největších influencerů patří například Leoš Mareš.
Druhy influencerů
Máte na svých sociálních sítích alespoň 1 000 sledujících? Gratulujeme, jste mikro influencer! Mikro influencer má zpravidla mezi 1 000 – 29 000 sledujícími. Ale nenechte se zmást čísly. Ačkoliv větší influenceři mají na svých sociálních sítí zpravidla přes 100 tisíc sledujících, tak to automaticky neznamená, že zajistí firmě vyšší prodeje. Naopak, u mikro influencerů je mnohem větší míra zapojení, a dokonce i lepší konverze. Výhodou je, že nebudete platit sta tisíce za spolupráci jako u velkých influencerů. Často se dokonce domluvíte i na barterové spolupráci, která je pro vás ekonomicky mnohem výhodnější.
Mega influencer se na svých sítích může chlubit až stovkami tisíci sledujícími. Spolupracuje často s velkými firmami, které mají na jeho kampaně dostatečné rozpočty. Za propagaci svého produktu si u něj na profilu totiž klidně zaplatíte i stovky tisíc korun. Výhodou jsou jeho velké dosahy, které sahají až k miliónům zobrazení. Influencer této velikosti je vhodný pro budování povědomí o značce i pro prodeje, neočekávejte však zázraky. Úspěšnost kampaně záleží na produktu, formě propagace, komunikaci a na influencerovi samotném.
Mega influencer se na svých sítích může chlubit až stovkami tisíci sledujícími. Spolupracuje často s velkými firmami, které mají na jeho kampaně dostatečné rozpočty. Za propagaci svého produktu si u něj na profilu totiž klidně zaplatíte i stovky tisíc korun. Výhodou jsou jeho velké dosahy, které sahají až k miliónům zobrazení. Influencer této velikosti je vhodný pro budování povědomí o značce i pro prodeje, neočekávejte však zázraky. Úspěšnost kampaně záleží na produktu, formě propagace, komunikaci a na influencerovi samotném.
Jak vybrat správného influencera pro vaši firmu
Výběr influencera může být často oříšek. Na začátku je důležité si uvědomit, co od spolupráce očekáváte. Chcete prodávat? Chcete se dostat do povědomí lidí? Když si stanovíte cíle spolupráce, následuje otázka rozpočtu. Ten vám pomůže se rozhodnout mezi mikro nebo mega influencerem. Jak ale najít toho správného, který bude reprezentovat jméno vaší firmy?
- Nejprve si stanovte konkrétní cíle, jejichž splnění si od spolupráce s influencerem slibujete. Může to být prodej zboží, zvýšení povědomí o brandu nebo cokoliv jiného. Při stanovování cílů postupujte podle frameworku SMART.
- Podívejte se, čemu se influencer věnuje. Pokud například nabízíte suplementy na cvičení, najděte někoho, kdo se věnuje fitness a zdravému životnímu stylu. Jeho publikum totiž bude sestavené z lidí s podobnými zájmy. Tím zvýšíte pravděpodobnost, že váš produkt někdo koupí.
- Zkontrolujte, zda nemá příliš moc spoluprací. V takovém případě hrozí, že váš produkt zapadne mezi desítky dalších, které influencer na svém profilu propaguje. Pokud se takovému scénáři chcete vyhnout, můžete smlouvu nastavit tak, že influencer bude exkluzivně propagovat pouze vaše produkty. Připravte se ale na to, že si připlatíte.
- Dejte si pozor na falešné sledující. V dnešní době není problém si za pár stovek korun nakoupit sledující. Jedná se zejména o neaktivní profily, které často pochází ze zahraniční. Falešní sledující jsou nerelevantní a vaší firmě nijak prodeje nezvýší. Jak zjistit, zda má influencer nakoupené sledující? Podívat se můžete například na webu SocialBlade. Zde se můžete podívat i na skutečné dosahy influencera. Další možností je podívat se, jaký je poměr sledujících a aktivních uživatelů (jak často lajkují, komentují atd.).
- Zjistěte si, jakou má influencer minulost. Kromě dobrých výsledků chcete jméno firmy svěřit do dobrých rukou. Rozhodně se nevrhejte do spolupráce s někým, kdo má za sebou řadu skandálů. Spolupráce s kontroverzní osobou by mohla negativně ovlivnit jméno vaší firmy.
- Nebojte se zeptat influencera na výsledky jeho minulých spoluprací. Pokud byly úspěšné, je to dobrý signál.
Způsoby spolupráce s influencery
Forem spoluprací je celá řada. Ať se rozhodnete pro kteroukoliv, vždy vše ošetřete smlouvou, kde si stanovíte podmínky, finanční plnění, ale také případné postihy při nedodržení smlouvy.
- Placená spolupráce spočívá v tom, že influencer tvoří výstupy za finanční odměnu, která by měla odpovídat výsledkům spolupráce. Cenu si influencer zpravidla počítá podle počtů příspěvků a stories nebo délky spolupráce.
- Barterová spolupráce funguje na principu výměny produktu za propagaci influencera. Jedná se o nejčastěji používanou formu spolupráce u mikro influencerů.
- Affiliate spolupráce je skvělá zejména díky tomu, že díky ní lze jednoduše měřit úspěšnost spolupráce. Při affiliate spolupráci získává influencer provize z prodaného zboží nebo slevového kódu, což může pozitivně ovlivňovat celou podobu kampaně, protože odměna influencera závisí na něm samotném. Slevový kód může dát do vlastního vytvořeného videa nebo třeba na Instagramový post.
- Event spolupráce se používá například při otevírání nové prodejny nebo představení nového produktu či propagace nějaké akce. Influencer má za úkol informovat sledující o novince.
- Vlastní produkt influencera pod značkou firmy. Vytvořit limitovaný produkt nebo kolekci, jehož tváří bude samotný influencer je jeden z nejefektivnějších způsobů spolupráce. Lidé si rádi koupí produkt od svého oblíbeného influencera. Zároveň to podpoří důvěryhodnost firmy.
- Soutěže slouží zejména pro zvýšení počtu sledujících a dosahů na profilu. Ve spolupráci s influencer můžete pro jeho sledující uspořádat soutěž například o poukaz nebo produkty v hodnotné částce.
- Ambasador značky je člověk (zde influencer), který se stává tváří produktu nebo firmy. Tento pak produkt propaguje na všech svých kanálech a očekává se od něj i proaktivní přístup. Pokud někdo dělá ambasadora, zpravidla vyžadujeme, aby neměl jiné spolupráce, nebo alespoň nedělal reklamu konkurenčním produktům.
Právní stránka spolupráce s influencery
Právní stránka spolupráce s influencery je trošku složitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Nejdůležitější body jsou:
- Každý reklamní příspěvek s influencerem musí být označený jako reklama – (podle zákona reklama musí být na první pohled rozpoznatelná, nesmí být skrytá).
- Zákon neříká, jak správně označovat reklamu. Běžně se reklamy označují hashtagem #placenaspoluprace nebo #spoluprace či #reklama. Hashtag by měl být jasně viditelný, ne skrytý v textu.
- Za správné označení reklamy odpovídá i značka i influencer, oba můžou dostat pokutu.
- Influencer musí dát souhlas nebo podepsat licenční smlouvu o opakovaném použití fotek/materiálů v kampaních, jinak je značka může použít jen jednou.
- Vše řešte smlouvou (nebo alespoň v emailové komunikaci) a definujte každý detail spolupráce. Buďte konkrétní v tom, na kterých účtech chcete, aby influencer propagoval váš výrobek. Může mít více účtů.
- Trvejte na tom, aby ve smlouvě bylo, že cokoliv půjde ven, musíte nejprve schválit.
Z praxe
Jeden náš klient měl spolupráci s influencery na YouTube a to přinášelo miliony zhlédnutí. Problém byl v tom, že influenceři byli zajímaví pro úplně jinou cílovou skupinu, neodrazilo se to tedy nijak na tržbách firmy. Spolupráci jsme přesměrovali na vhodnější (a levnější) influencery a výsledek se dostavil do několika dní.
Při prodeji oblečení a módních doplňků jsme použili influcencery skrze affiliate marketing (promo kód se slevou). Toto mělo velice dobrý efekt. Výběr byl samozřejmě úplně zásadní. Pokud zvažujete spolupráci s influencery, nejprve si tedy jasně definujte, jakou cílovou skupinu by měl influencer oslovovat, jakou formou by měla vypadat spolupráce a teprve následně se vrhněte na hledání vhodných influencerů.
Při prodeji oblečení a módních doplňků jsme použili influcencery skrze affiliate marketing (promo kód se slevou). Toto mělo velice dobrý efekt. Výběr byl samozřejmě úplně zásadní. Pokud zvažujete spolupráci s influencery, nejprve si tedy jasně definujte, jakou cílovou skupinu by měl influencer oslovovat, jakou formou by měla vypadat spolupráce a teprve následně se vrhněte na hledání vhodných influencerů.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.