Konverze
provedení požadované akce zákazníkem
Konverze je jedním z důležitých kritérií úspěšnosti marketingové komunikace. Konverze znamená provedení požadované akce zákazníkem. Okamžik, kdy je provedena návštěvníkem webu požadovaná akce jako je například: vyplnění formuláře, telefonát do firmy, návštěva firmy, přihlášení se k odběru newsletteru, online nákup. Konverze může být provedena online, tedy na webu nebo off-line a to mimo web. Zákazníci prochází během nákupu několika fázemi (např. návštěva webu, výběr zboží, košík, zaplacení). V každé fázi nám nějaká část zákazníků odpadne. Říká se tomu konverzní trychtýř. U jednotlivých kampaní pak počítáme konverzní poměr.
Špatně nastavené konverze mohou sice vykazovat vysokou míru úspěšnosti, ale nemusí zvýšit tržby. Při nastavení mnoha konverzí např. na eshopu může být na jeden nákup mnoho konverzí. Jejich samotný počet nám tedy neřekne nic o úspěchu firmy. Při reportování konverzí je důležité informovat klienta (majitele firmy, managera) o tom, na které konkrétní akce byly konverze nastaveny a z jakého důvodu.
Špatně nastavené konverze mohou sice vykazovat vysokou míru úspěšnosti, ale nemusí zvýšit tržby. Při nastavení mnoha konverzí např. na eshopu může být na jeden nákup mnoho konverzí. Jejich samotný počet nám tedy neřekne nic o úspěchu firmy. Při reportování konverzí je důležité informovat klienta (majitele firmy, managera) o tom, na které konkrétní akce byly konverze nastaveny a z jakého důvodu.
Konverze v online marketingu
Nejčastěji se o konverzích mluví v souvislosti s online reklamou. Jako konverze si můžete nastavit prakticky jakoukoliv akci, nejčastěji se používají:
- Prodej zboží (objednávka služby),
- vyplnění poptávkového formuláře,
- shlédnutí videa,
- telefonát na provozovnu,
- přihlášení k odběru newsletteru,
- kliknutí na odkaz,
- návštěva webu.
Konverze v offline marketingu
I v offline reklamách jdou měřit konverze, i když je to obtížnější. Nezapomínejte na reklamu v místě prodeje! Opět si můžete udělat více různých konverzí:
- Telefonát do firmy,
- návštěva prodejny,
- nákup (často využití promo kódu),
- u podpory prodeje může být konverze koupě zboží,
- vyplnění dotazníku (na pokladně),
- registrace do zákaznického programu.
Nejčastější chyby v nastavování konverzí
Chybné nastavení konverzí vede k neplnění celkových cílů i přes splněné konverze. Metodiku porovnávání výsledků a nastavení konverzí je vhodné podrobněji popsat v marketingovém plánu. V čem se často chybuje?
- Nastavení ohromného množství konverzí, ve kterém se obtížně orientuje. Na první pohled pak může počet splněných konverzí působit až zázračně, ale je možné, že ty podstatné koverze splněné nejsou.
- Stanovení příliš nízkého počtu konverzí. Je pak často obtížné určit, kde je chyba v neplnění plánu.
- Neurčení plánu předem. Je lepší si dát nesplnitelný plán a brzy jej upravit, nebo naopak příliš lehce splnitelný a navýšit ho, než si plán nestanovit vůbec.
- Nedůležité konverze. Pokud máte lokální službu, počet lajků na Facebooku pro vás nemusí z obchodního hlediska znamenat vůbec nic.
- Konverze jsou nastaveny správně, analytika nikoliv. Zejména v dnešní době Google Analytics 4 a různých schvalování cookies lišt apod. se zapomíná na kontrolu analytiky samotné.
- Otec je vždy nejistý. Častou chybou je, že se nepočítá s tím, že každý reklamní systém si připisuje konverze bez návaznosti na ostatní systémy. Lehce se vám tak může stát, že součet tržeb z FB Ads a Google Ads bude převyšovat tržby reálné.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.