Link juice
CO JE LINK JUICE A PROČ BY VÁS MĚL ZAJÍMAT?
Link juice označuje množství "síly", kterou zpětný odkaz předá stránce, na kterou odkazuje, čímž zvyšuje její autoritativnost. Jedná se o slangový výraz používaný SEO specialisty. Jinými slovy - link juice měří, kolik hodnocení dostane cílová stránka z odkazu. Někdy se místo termínu link juice používá také backlink authority, link power nebo link value. Pomocí odkazů můžete stránce dopomoct k vyššímu rankingu, protože kvalitní odkazový profil je jedním z rankingových faktorů Googlu. Pokud autoritativní web odkazuje na svých stránkách na jiný web, signalizuje vyhledávačům, že obsah cizího webu je relevantní a měl by se zobrazovat na vyšších pozicích ve vyhledávání. Jde o jakési doporučení od jednoho webu pro druhý.
Link juice si mezi sebou mohou odevzdávat i interní stránky jednoho webu – například stránka marketingové služby může odevzdat část své „síly“ jednotlivým službám, a tak zajistit jejich zviditelnění pro vyhledávací roboty a zlepšení jejich rankingu ve vyhledávání. Než začnete pracovat na linkbuildingu (získávání zpětných odkazů), ujistěte, že váš web je dobře interně prolinkován.
Pokud chcete dělat SEO efektivně, všem změnám na stránkách by měla předcházet analýza klíčových slov. Platí to i pro interní prolinkování. Interní odkazy veďte přes vhodný anchor text s vhodným titlem odkazu na cílovou stránku, které chcete zvýšit autoritu. Nepoužívejte klíčová slova jenom v základním tvaru, vhodně je skloňujte, nebo je použijte v kombinaci s jiným výrazem. Ujistěte se také, že cílové stránky „neplýtvají“ svým Link juicem tím, že z nich vedou odkazy na stránky s nižší autoritou, nefunkční stránky a podobně. Stejně tak se ujistěte, že Link juice z jiných webů vede přes relevantní anchor text, který zapadá do klíčových výrazů vašich stránek.
Link juice si mezi sebou mohou odevzdávat i interní stránky jednoho webu – například stránka marketingové služby může odevzdat část své „síly“ jednotlivým službám, a tak zajistit jejich zviditelnění pro vyhledávací roboty a zlepšení jejich rankingu ve vyhledávání. Než začnete pracovat na linkbuildingu (získávání zpětných odkazů), ujistěte, že váš web je dobře interně prolinkován.
Pokud chcete dělat SEO efektivně, všem změnám na stránkách by měla předcházet analýza klíčových slov. Platí to i pro interní prolinkování. Interní odkazy veďte přes vhodný anchor text s vhodným titlem odkazu na cílovou stránku, které chcete zvýšit autoritu. Nepoužívejte klíčová slova jenom v základním tvaru, vhodně je skloňujte, nebo je použijte v kombinaci s jiným výrazem. Ujistěte se také, že cílové stránky „neplýtvají“ svým Link juicem tím, že z nich vedou odkazy na stránky s nižší autoritou, nefunkční stránky a podobně. Stejně tak se ujistěte, že Link juice z jiných webů vede přes relevantní anchor text, který zapadá do klíčových výrazů vašich stránek.
KDE ZÍSKAT KVALITNÍ LINK JUICE A ČEHO SE VYVAROVAT?
Kvalitní Link juice zpravidla získáte ze stránek, které:
- Odkazují na váš web přes „do-follow“ link (tj. umožňují vyhledávacím robotům link následovat).
- Mají obsah relevantní pro váš web.
- Mají kvalitní a unikátní obsah, který je tvořen profesionály a je relevantní pro cílové publikum.
- Zobrazují se na popředních pozicích ve výsledcích vyhledávání.
- Jsou populární na sociálních sítích a lidé je často sdílejí.
- Se nezobrazují na vyšších pozicích ve vyhledávání a nemají vysokou autoritu.
- Odkazují na váš web přes „no-follow“ link (tj. zakazují vyhledávacím robotům link následovat).
- Mají zakázáno procházení stránky s odkazem v robots.txt.
- Mají irelevantní obsah pro váš web.
- Umístí link na váš web do patičky stránky nebo do boční lišty, kde mu Google nepřisoudí tak vysokou relevanci, jako když se nachází v textu nebo nadpisu stránky.
- Odkazují na stejné stránce na desítky jiných stránek a link na váš web tak zapadne mezi jinými.
- Nejsou indexovány na Googlu.
- Poskytují placené linky.
- Nemají žádný obsah.
STRATEGIE PRO ZÍSKÁVÁNÍ LINK JUICE
Zdaleka nejlepší strategií pro získávání Link juice je psát kvalitní a zajímavý obsah, na který budou chtít jiné weby odkazovat. Jedná se o časově náročnou práci, proto můžete také použít takzvanou „mrakodrapovou strategii“ – jednoduše si najděte obsah (článek, popisek, rozhovor), který souvisí s vaší značkou, produkty či službami, zobrazuje se na popředních pozicích ve vyhledávání, a má kvalitní odkazový profil (tj. odkazuje na něj mnoho autoritativních webů). Následně tento obsah rozšiřte (např. ze seznamu 5 nejlepších výšlapů v Krkonoších udělejte 10), aktualizujte (např. pro rok 2024) nebo “zkrášlete” zajímavými produktovými fotografiemi (či jinými fotkami), infografikou nebo videi. Samozřejmě obsah nekopírujte, jenom se inspirujte. Duplicitní obsah není dobrý a vyhledávače ho nemají rádi. Navíc je kopírování nelegální.
Pokud máte web, který má více jazykových verzí, můžete zkusit získat zpětné odkazy přes relevantní anchor texty z různých webů a pokrýt tak všechny jazykové verze vašeho webu. Tato strategie může dopomoct k zvýšení autoritativnosti všech verzí a přispět k jejich vyššímu rankingu v SERP (search engine results page – stránka s výsledky vyhledávání). Pokud máte delší dobu českou verzi webu a vytvoříte slovenskou verzi, protože chcete expandovat na slovenský trh, můžete na ní vyhledávače upozornit vhodně umístěným zpětným odkazem a poskytnout tak Link juice ze starší, zpravidla autoritativnější verze nové verzi vašeho webu.
O odkazový profil webu je potřeba se starat. Pokud nechcete přicházet o hodnotný Link juice, pravidelně kontrolujte, zda odkazy vedoucí na váš web nejsou z nějakého důvodu nefunkční, zastaralé nebo irelevantní. Pokud takový link objevíte, pravděpodobně u odkazujícího webu uspějete s novější verzí nebo opraveným linkem. Nebojte se jim proto napsat a požádat je o opravu nebo aktualizaci. Dobrý nástroj pro sledování zpětných odkazů a prolinkování vašeho webu je jednak samotná Google Search Console a z placených nástrojů např. Sitebulb. Využít ale můžete celou řadu dalších nástrojů (Screaming Frog, Collabim...).
Může se také stát, že váš web nebo konkrétní produkt či službu někdo zmíní v článku nebo popisku a neodkáže na vás. I tam se oplatí ozvat se a požádat o prolinkování. Monitorovat zmínky vašeho webu na internetu můžete například pomocí nástroje Google Alerts.
Může být lákavé získávat Link juice rovnou pro stránky se službami nebo produkty, odkud zákazník snadno provede konverzi. Mnoho majitelů webů vede odkazy jenom mezi produkty či službami a úplně opomíná založení blogu. Blogy jsou ale z hlediska SEO důležité, protože přináší relevantní obsah, poskytují možnosti pro zakomponování klíčových slov a zvyšují autoritativnost webu z pohledu vyhledávačů. Protože mají zpravidla víc textu než popisky produktů či služeb, snadno se může stát, že se ve výsledcích vyhledávání zobrazí výše. Jsou proto skvělým prostorem pro odkazování na stránky služeb nebo produktů a také skvělým zdrojem informací pro cizí weby, které mohou na váš článek odkazovat. Stejným způsobem se dá využít slovník na vašem webu.
Pokud máte web, který má více jazykových verzí, můžete zkusit získat zpětné odkazy přes relevantní anchor texty z různých webů a pokrýt tak všechny jazykové verze vašeho webu. Tato strategie může dopomoct k zvýšení autoritativnosti všech verzí a přispět k jejich vyššímu rankingu v SERP (search engine results page – stránka s výsledky vyhledávání). Pokud máte delší dobu českou verzi webu a vytvoříte slovenskou verzi, protože chcete expandovat na slovenský trh, můžete na ní vyhledávače upozornit vhodně umístěným zpětným odkazem a poskytnout tak Link juice ze starší, zpravidla autoritativnější verze nové verzi vašeho webu.
O odkazový profil webu je potřeba se starat. Pokud nechcete přicházet o hodnotný Link juice, pravidelně kontrolujte, zda odkazy vedoucí na váš web nejsou z nějakého důvodu nefunkční, zastaralé nebo irelevantní. Pokud takový link objevíte, pravděpodobně u odkazujícího webu uspějete s novější verzí nebo opraveným linkem. Nebojte se jim proto napsat a požádat je o opravu nebo aktualizaci. Dobrý nástroj pro sledování zpětných odkazů a prolinkování vašeho webu je jednak samotná Google Search Console a z placených nástrojů např. Sitebulb. Využít ale můžete celou řadu dalších nástrojů (Screaming Frog, Collabim...).
Může se také stát, že váš web nebo konkrétní produkt či službu někdo zmíní v článku nebo popisku a neodkáže na vás. I tam se oplatí ozvat se a požádat o prolinkování. Monitorovat zmínky vašeho webu na internetu můžete například pomocí nástroje Google Alerts.
Může být lákavé získávat Link juice rovnou pro stránky se službami nebo produkty, odkud zákazník snadno provede konverzi. Mnoho majitelů webů vede odkazy jenom mezi produkty či službami a úplně opomíná založení blogu. Blogy jsou ale z hlediska SEO důležité, protože přináší relevantní obsah, poskytují možnosti pro zakomponování klíčových slov a zvyšují autoritativnost webu z pohledu vyhledávačů. Protože mají zpravidla víc textu než popisky produktů či služeb, snadno se může stát, že se ve výsledcích vyhledávání zobrazí výše. Jsou proto skvělým prostorem pro odkazování na stránky služeb nebo produktů a také skvělým zdrojem informací pro cizí weby, které mohou na váš článek odkazovat. Stejným způsobem se dá využít slovník na vašem webu.
Rozdělení bodů do-follow odkazů
Některé studie ukazují, že výše umístěné odkazy mají větší vliv (vyšší hodnotu), než odakzy umístěné na stejné stránce níže. Nejpodstatnější je rozhodně návštěvnost konkrétní stránky, ze které odkaz posíláte. I na vysoce navštěvovaných webech jsou stránky, které mají návštěvnost velmi nízkou. Postihovány jsou (údajně) odkazy patičkové, příliš mnoho odkazů v textu (nepřirozené množství), opakované "roboticky dělané" odkazy apod. Při posuzování síly odkazu hraje také roli příbuznost témat (oborů) stránky s odkazem i stránky, na kterou odkaz vede. Podle některých studií mají jistý vliv na stránku i příchozí no-follow odkazy, i když menší, než do-follow.
Hrají ještě odkazy roli? A v čem?
Odkazy mají několik úkolů. Prvním je zvýšit relevanci stránky, na kterou posíláte odkaz. Podle aktuálního prohlášení Google mají odkazy stále nižší relevanci, ale mnohé studie naznačují, že to nejspíš není pravda, ale jen zbožné přání Google vývojářů. Navíc jsou vyhledávače, pro které to roli asi hraje. Druhým úkolem je, aby stránku, na kterou odkazujete, přišli častěji vyhledávací roboti. Takto můžete lépe stránku zaindexovat. Třetím úkolem může být přivést návštěvnost z odkazu, i když toto je často opomíjeno, pokud vede z hodně navštěvované stránky, může to hrát důležitou roli.
SHRNUTÍ
Link juice je termín, kterým se označuje množství „síly“, kterou zpětný odkaz předá stránce, na kterou odkazuje, a tím zvýší její autoritativnost. Link juice si mezi sebou mohou odevzdávat i interní stránky jednoho webu, proto je důležité se na interní prolinkování zaměřit při optimalizaci webu. Při získávání Link juice z cizích webů se ujistěte, že odkaz vede přes relevantní anchor text, který zapadá do klíčových výrazů vašich stránek. U vlastních stránek se ujistěte, že „neplýtvají“ svým Link juice tím, že z nich vedou odkazy na stránky s nižší autoritou, nefunkční stránky a podobně.
Kvalitní Link juice zpravidla získáte ze stránek, které odkazují na váš web přes „do-follow“ link, mají obsah relevantní pro váš web a zobrazují se na popředních pozicích ve výsledcích vyhledávání. Naopak, kvalitní Link juice nezískáte ze stránek, které mají nízkou autoritu, odkazují na váš web přes „no-follow“ link, mají zakázáno procházení stránky s odkazem v robots.txt, mají irelevantní obsah pro váš web nebo „pohřbí“ link na váš web v patičce stránky nebo v boční liště.
O svůj odkazový profil je potřeba se starat. Pokud nechcete přicházet o hodnotný Link juice, pravidelně kontrolujte, zda odkazy vedoucí na váš web nejsou z nějakého důvodu nefunkční, zastaralé nebo irelevantní. Pokud ano, nebojte se hostitelskému webu napsat a požádat o opravu či aktualizaci. Může se také stát, že váš web nebo konkrétní produkt či službu někdo zmíní v článku nebo popisku a neodkáže na vás. I tam se oplatí ozvat a požádat o prolinkování.
Kvalitní Link juice zpravidla získáte ze stránek, které odkazují na váš web přes „do-follow“ link, mají obsah relevantní pro váš web a zobrazují se na popředních pozicích ve výsledcích vyhledávání. Naopak, kvalitní Link juice nezískáte ze stránek, které mají nízkou autoritu, odkazují na váš web přes „no-follow“ link, mají zakázáno procházení stránky s odkazem v robots.txt, mají irelevantní obsah pro váš web nebo „pohřbí“ link na váš web v patičce stránky nebo v boční liště.
O svůj odkazový profil je potřeba se starat. Pokud nechcete přicházet o hodnotný Link juice, pravidelně kontrolujte, zda odkazy vedoucí na váš web nejsou z nějakého důvodu nefunkční, zastaralé nebo irelevantní. Pokud ano, nebojte se hostitelskému webu napsat a požádat o opravu či aktualizaci. Může se také stát, že váš web nebo konkrétní produkt či službu někdo zmíní v článku nebo popisku a neodkáže na vás. I tam se oplatí ozvat a požádat o prolinkování.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.