Marketingové nástroje
Kdy využít jednotlivé marketingové nástroje?
Marketingové nástroje si můžeme rozdělit podle mnoha různých kritérií. Například na online a offline prostředky. Nejpraktičtější je ale rozdělení podle jednotlivých fází, ve kterých je budeme využívat. Marketing je strategický proces uvnitř firmy a není to zdaleka jen reklama (ta je jen jednou z jeho součástí). Jeho jednotlivé činnosti se dají rozdělit do tří rozdílných fází.
- Fáze přípravná
- Fáze realizační
- Fáze kontrolní
Přípravná fáze marketingu
V této fázi shromažďujeme data a podklady pro samotnou realizaci marketingových aktivit. K tomu nám slouží zejména:
- Marketingový audit - snažíme se udělat audit veškerých informací k marketingovým aktivitám firmy. Výsledek auditu by měl být kompletní souhrn informací a zároveň termín jejich případné aktualizace. Doporučujeme firmám dělat audit marketingových aktivit minimálně jednou ročně. Je vhodné mít nezávislý audit (provádí externí firma). Jeho součástí může být i audit webu.
- MIS - Maretingový Informační Systém - menší firmy obvykle používají zpravidla různé sdílené disky, základní programy jako Trello, Freelo apod., větší obvykle mají vlastní MIS. Práce s daty je základ marketingu, stejně jako jejich včasné a efektivní předávání v rámci týmu.
- Analýzy - SWOT matice, GAP analýza, BSC matice, Porter analýza, analýza publika sociálních sítí, analýza webu, klientů, vyhodnocení různých dotazníků, marketingový výzkum apod. Opět - data jsou základem pro veškerou činnost.
Realizační fáze marketingu
V realizační fázi používáme marketingový mix. Nejčastější chybou při jeho použití je, že se vynechá přípravná fáze. Bez ní marketingový mix nemůže být optimální a účinný.
- Marketingový mix 4C - je braný z pohledu klienta. Jak s ním pracovat píšeme podrobněji přímo v heslu Marketingový mix 4C.
- Marketingový mix 4P - je braný z pohledu firmy. Jak s ním pracovat píšeme podrobněji přímo v heslu Marketingový mix 4P.
Kontrolní fáze marketingu
V této fázi podrobujeme výsledky analýzám. Různých reportů a možností výpočtů je mnoho. Nejčastěji využíváme:
Když máme vše hotové, optimalizujeme. Vybereme nejvhodnější kampaně a kanály, které se osvědčili a znovu jdeme plánovat.
- Analýzy ekonomických ukazatelů (jako jsou PNO, ROI, ROAS, ROMI...).
- Analýza obchodních ukazatelů (obrat, ziskovost...).
- Využíváme informační systémy (CRM apod.).
Když máme vše hotové, optimalizujeme. Vybereme nejvhodnější kampaně a kanály, které se osvědčili a znovu jdeme plánovat.
Nejčastější chyby v řízení marketingu
Chyby, se kterými se v řídícím procesu v marketingu setkáváme je mnoho a velice často se některé opakují. Jsou to zejména:
- Nekompetentnost jednotlivých pracovníků - marketing na jedničku nezvládne neškolený nováček.
- Chybějící marketingová strategie - bez ní lze těžko uspět.
- Nestanovení cílů - bez nich nemůžete vědět, zda jste splnili plán. Cíle se stanovují podle metody SMART (musí být konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově ohraničené).
- Vynechání analýz a celkově přípravné fáze - mnoho firem podniká bez marketingového plánu, je to obrovská chyba. Za ještě větší chybu považujeme řízení marketingu bez dat. Bohužel, i k tomu dochází neuvěřitelně často.
- Chybí kontrolní fáze, nebo je jen chabá - jedná se opět o práci s daty, která může být pro mnoho lidí nudná a zdlouhavá.
- Absence positioningu firmy - příliš široké cílení - většina podniků má pocit, že prodávají zboží všem, což není pravda.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.