Meta Description
Popisek stránky
Meta description je krátký a výstižný popisek stránky. Jedná se o druh HTML meta tagu. Slouží zejména pro uživatele internetu, kteří jej vidí ve vyhledávacím okně pod URL adresou a titulkem (title) stránky ve výsledcích vyhledávání (SERP). Díky tomu má přímý vliv na to, zda se uživatel proklikne na váš web. Pokud není meta popisek napsán, vyhledávače si samy určí z textu webu, co budou jako popisek zobrazovat. Někdy se stává, že i přes vyplněný meta description zobrazí vyhledávače jiný kus textu. Je to tím, že daný text považují za relevantnější než to, co jste napsali do popisku. Obecně se tvrdí, že meta description vyhledávače neindexují (na rozdíl od nadpisů nebo titlu stránky), i když je roboti prochází. Stále tak platí prohlášení Googlu z roku 2009, kdy na tuto otázku přímo odpověděl, že popisek do indexu nezařazuje. Jejich přímý vliv na dohledatelnost webu je nicméně daný právě proklikovostí (navštěvovanější weby se budou zobrazovat výše).
Jak napsat metadescription?
Zpravidla je možné vkládat meta description přes redakční prostředí webů. Ve zdrojovém kódu pak napíšete meta description jednoduše:
<meta name=“description“ content=“Marketingová agentura Brno“ />
Z tohoto kódu by měl vyhledávač jako popisek stránky zobrazit "Marketingová agentura Brno". Jak jsme si v úvodu řekli, vyhledávače píší vyhledávaný text tučně. Pokud tedy hledáte jen slovo marketingová, tučně bude ve výsledcích bude pouze tento výraz.
<meta name=“description“ content=“Marketingová agentura Brno“ />
Z tohoto kódu by měl vyhledávač jako popisek stránky zobrazit "Marketingová agentura Brno". Jak jsme si v úvodu řekli, vyhledávače píší vyhledávaný text tučně. Pokud tedy hledáte jen slovo marketingová, tučně bude ve výsledcích bude pouze tento výraz.
Co psát do meta description?
Měly by zaznít hlavní důvody, proč má člověk pokračovat na web nebo prodejní argument. U některých typů stránek je vhodné napsat i nějakou výzvu (přečtěte si článek, prohlédněte si…). Důležité je, že většina vyhledávačů ztučňuje v popisku vyhledávací dotaz, pokud je v něm napsán. Vy sice nemůžete tušit, na který dotaz se váš web bude zobrazovat, ale můžete napsat do meta description ty nejčastější výrazy, nebo ty, které jsou konverznější (s vyšší pravděpodobností vedou k nákupu). Vyplatí se proto při psaní popisku využívat klíčová slova. Délka meta description by měla být do 155 znaků, protože tak popisek zobrazí většina vyhledávačů. Každý vyhledávač (a typ zařízení) zobrazuje jinou délku popisku, ta se počítá v pixelech (ne ve znacích, např. m je více pixelů než i atd.). V textu by měly zaznít hlavní výhody webu (služby, produktu…), důležité věci by měly být na začátku popisku, méně důležité na jeho konci. Některé stránky do popisku přidávají i emotikony, které rozbijí text. Jejich zobrazení je ale závislé na prohlížeči.
A co dál?
Výsledky vyhodnocujte, srovnávejte a následně testujte. Existují dotazy, na které se zobrazujete vysoko, ale nemáte z nich žádnou návštěvnost? Možná to bude velmi nevhodným popiskem (nebo Titlem). Využívejte k porovnávání dat jak Google Analytics tak Google Search Console. Z placených nástrojů doporučujeme Collabim. Jednou za čas neuškodí podívat se na kompletní popisky vašich stránek a dáte je přečíst někomu dalšímu. To ostatně platí o všech textech a celém obsahu.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.