Online marketing
Co je internetový marketing?
Online marketing je označení pro veškeré marketingové aktivity v online prostředí (na internetu). Pod internetový marketing spadá mnoho činností od placených reklam přes neplacené kanály až po různé spolupráce. Typicky se rozlišuje inbound marketing (zábavný či zajímavý obsah, který má za úkol vybudovat vztah s klientem, klienti by měli obsah najít sami) a outbound marketing (má za úkol prodávat, oslovuje klienty).
Většina firem využívá některé formy online marketingu. Online marketing u nás nejvíce posílil v roce 2012, od té doby se jeho podíl v oblasti reklam pravidelně zvyšuje oproti investicím do offline marketingu. Význam online marketingu stoupá od jeho vzniku. Během ekonomických krizí jeho růst zrychluje, stejně jako během covidu v roce 2020.
Většina firem využívá některé formy online marketingu. Online marketing u nás nejvíce posílil v roce 2012, od té doby se jeho podíl v oblasti reklam pravidelně zvyšuje oproti investicím do offline marketingu. Význam online marketingu stoupá od jeho vzniku. Během ekonomických krizí jeho růst zrychluje, stejně jako během covidu v roce 2020.
Druhy online marketingu
Členit reklamní online aktivity můžeme mnoha způsoby. Některé typy se samozřejmě překrývají (SEO a webové stránky, PPC reklamy a bannerová reklama, blog a SEO atd.), proto je složité udělat výčet nebo strukturu možných marketingových aktivit online. Následující výčet rozhodně není kompletní, ale ukazuje základní a nejčastější možnosti ve světě online marketingu:
- PPC reklamy ve vyhledávacích sítích
- PPC reklamy v obsahových sítích
- Remarketing (také PPC reklamy)
- Propagace na sociálních sítích (i zde je možnost PPC reklam)
- Influencer marketing
- Vlastní webové stránky
- SEO
- Blog
- Video reklama (i tady existuje možnost PPC reklam)
- E-mail marketing
- Affiliate marketing
- Zbožové srovnávače (také možnost PPC reklam)
- Internetové katalogy
- Online spolupráce
- Další možnosti propagace v online prostředí
PPC reklamy ve vyhledávacích sítích
Vyhledávací sítě jako je Google nebo Seznam umožňují velice efektivně cílit na konkrétní vyhledávací dotazy. Pokud vlastníte marketingovou agenturu, můžete cílit na výraz "marketingová agentura brno" placenou reklamu třeba na Googlu (Google Ads) nebo Seznamu (Sklik).
- Hlavní výhody reklamy ve vyhledávací síti jsou: Oslovujete pouze validní publikum (hledají konkrétní výrazy), platíte pouze za proklik (PPC reklamy), reklamy se většinou dají skvěle vyhodnotit.
- Hlavní nevýhody reklamy ve vyhledávací síti jsou: Nejedná se o aktivní oslovení (oslovujete až lidi, kteří službu či produkt hledají), nepodporuje brand, musíte stále optimalizovat reklamy (kvůli nesouvisejícím dotazům).
PPC reklamy v obsahových sítích
Kampaně jsou display a bannerové, zobrazují se na různých webech obsahové sítě. Lze cílit i podle témat webů. Realitní společnosti tak mohou cílit např. reklamy na stránkách, které se věnují bydlení.
- Hlavní výhody PPC reklam v obsahové síti jsou: Cílíte většinou na validní publikum, platíte pouze za proklik, reklama může podporovat brand (podle toho, jak je masivní a jak vypadá výsledná reklama).
- Mezi hlavní nevýhody PPC reklam obsahové sítě patří: Často poměrně vysoká cena, ne vždy bude publikum až tak validní (v některých profesích bude obtížné odlišit zákazníky, dodavatele apod.), nutnost sledování kampaní a jejich častá optimalizace.
Remarketing
Remarketing umožňuje pomocí bannerové reklamy oslovit zákazníky, kteří na vašich stránkách již byli. Můžete je třeba po měsíci oslovit reklamou se slevou apod. (např. prohlíželi jste si skříň XY, příští týden je ve slevě). Jedná se o bannerovou a display reklamu (také PPC reklama).
- Mezi hlavní výhody remarketingu patří: Při skutečně správném nastavení vysoká míra konverzí a tím i výborná účinnost kampaní, připomenutí konkrétního výrobku nebo akce.
- Mezi hlavní nevýhody remarketingu patří: Může být občas otravná, někdy může trefit i lidi, kteří o produkt vůbec neměli zájem, ale z nějakého důvodu si jej prohlíželi, relativně vysoká cena.
Propagace na sociálních sítích
Sociální sítě má dnes většina lidí a také ohromné množství firem. Sociální sítě umožňují také PPC reklamy (i remarketing). Sociálních sítí je mnoho, nejvyužívanější v dnešní době jsou: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, LinkedIn, Pinterest, Twitter a další. Do sociálních sítí se dá zařadit Influencer marketing.
Vaše propagace na sociálních sítích může být zdarma, pokud vymyslíte a uděláte zajímavý obsah. Je pravda, že organický (neplacený) dosah stále klesá a zejména u Facebooku už je skoro nulový, ale stále je to propagace, za kterou nemusíte utrácet peníze.
Vaše propagace na sociálních sítích může být zdarma, pokud vymyslíte a uděláte zajímavý obsah. Je pravda, že organický (neplacený) dosah stále klesá a zejména u Facebooku už je skoro nulový, ale stále je to propagace, za kterou nemusíte utrácet peníze.
- Mezi hlavní výhody propagace na sociálních sítích patří: Dobrá možnost cílení, možnost reklamy i s malým rozpočtem, v případě neplacených reklam dokonce i zcela zdarma (ale s malým dosahem).
- Mezi hlavní nevýhody propagace na sociálních sítích patří: Není vhodná pro všechny obory, v některých případech může být neúměrně drahá, není vhodná pro oslovení starší populace.
Influencer marketing
Influencer marketing využívá známé osobnosti (YouTubery, TikTokery, Instagramery apod.) k posílení důvěryhodnosti značky. Je to dobrý nástroj pro šíření brandu. Většinou přímo nezvedne tržby, ale z dlouhodobého hlediska se může vyplatit.
- Mezi hlavní výhody Influencer marketingu patří: výborně pomáhá zvýšit povědomí o značce (naše osobní zkušenost, kdy z jedné spolupráce bylo za tři měsíce milion a půl zhlédnutí na YouTube), buduje jeho důvěryhodnost.
- Mezi hlavní nevýhody Influencer marketingu patří: často neúměrně vysoká cena, nevede obvykle přímo k navýšení tržeb (nebo velice krátkodobě), musí se s ním dlouhodobě pracovat, obecně je dost přeceňovaný.
Vlastní webové stránky
Webové stránky by měla podle našeho názoru mít úplně každá firma. I když máte plno a zákazníky máte pouze přes doporučení, mít alespoň krátkou webovou prezentaci ukazuje na jistou profesionalitu. Na svém webu můžete mít i blog, na kterém můžete nabídnout zajímavý obsah svým potenciálním klientům. Aby byl web dobře dohledatelný, musí splňovat mnohá kritéria. Pokud si koupíte levný web, zpravidla bude nedohledatelný (není to pravidlo).
SEO
O dohledatelnost webu se stará oblast, která se jmenuje SEO (search engine optimization). Mít první příčky se vyplatí, nemusíte pak investovat tolik peněz do ostatních kanálů. Pokud se o SEO chcete dozvědět více, píšeme pro vás nekonečný SEO seriál. Zde jen krátce zmíníme, že jsou online faktory a offline faktory a že lze pomoci organické návštěvnosti nejen kvalitními texty webu, kvalitním obsahem, ale také odkazy z jiných webů, čemuž se věnuje linkbuilding.
- Mezi hlavní výhody práci se SEO patří: zvýšení pozic vašeho webu vám přinese zákazníky a tržby.
- Mezi hlavní nevýhody práce se SEO patří: jedná se o nikdy nekončící proces, je potřeba poměrně vysoká odbornost.
Blog
Kvalitně psaný blog zvýší dohledatelnost webu i jeho návštěvnost. Před psaním blogu je vhodné udělat si analýzu klíčových slov a vypsat si témata, která budou vaše zákazníky zajímat. Dobrý obsah vám může zajistit i vysoké množství zpětných odkazů (linkbuilding).
Video reklama
Využití videa v online reklamě pomůže vašemu brandu a nejlépe předá emoci potenciálním zákazníkům. Popíše a ukáže produkt nebo službu, vysvětlí výhody či nevýhody. Videa se dají k propagaci využít placeně (např. přes PPC systémy) i neplaceně. Stačí mít zajímavý obsah na YouTub (vlog, rozhovory...). Některé firmy využívají také jiné kanály jako je Vimeo apod.
E-mail marketing
K tomu, abyste oslovili klienty emailem potřebujete databázi kontaktů. Můžete ji budovat sami, koupit, nebo spolupracovat s firmami, které již databáze vlastní. Emaily také umožňují formu přímého oslovení klientů.
- Mezi hlavní výhody email marketingu patří: nízká cena za oslovení, rychlé oslovení mnoha lidí, ideální pro slevy, akce apod.
- Mezi hlavní nevýhody email marketingu patří: nutnost mít databázi, může být otravný.
Affiliate marketing
Prodávat vaše zboží na svém eshopu může mnoho firem, také vám mohou jen zákazníky vodit ze svého webu. Vy jim za to zaplatíte určitou provizi. Affiliate marketing může u některých firem tvořit většinu prodejů.
Zbožové srovnávače
Být dobře vidět na Heuréce nebo jiných zbožových srovnávačích vede k výraznému zvýšení prodejů. Není to pochopitelně vhodné pro každý typ zboží.
Internetové katalogy
Zápis do mnohých internetových katalogů je zdarma, některé jsou placené. Zpravidla i ty, které jsou zdarma umožňují nějaký typ placené propagace (aby se vaše firma zobrazovala co nejvýše). Katalogy dodnes pomáhají v SEO, ale je jen málo firem, kterým vodí větší část zákazníků, typicky se jedná o řemeslníky. Ti zde mohou skutečně získat mnoho zakázek.
Online spolupráce
Ať se jedná o výměnu zpětných odkazů, zmínky na blogu, vlogu či přesdílení a označení na sociálních sítích, spolupráce mohou být velice výhodné. Stačí najít firmy, které mají stejné zákazníky jako vy, ale poskytují jiné služby. Pokud prodáváte kočárky, určitě můžete spolupracovat s dětským parkem, výrobcem plínek nebo školkou. Možností je mnoho.
Další možnosti propagace v online světě...
Dalšími možnostmi propagace na internetu jsou: Online rádia, Online televize, cílení reklamy v aplikacích nebo hrách (opět se obvykle jedná o PPC reklamy).
Výhody a nevýhody online marketingu
Jak vidíte, možností online reklamy je nepřeberné množství, a to jsme nevyjmenovali zdaleka vše. To je také důvod, proč je obtížné mluvit o výhodách nebo nevýhodách online marketingu. Dříve se reklamy rozdělovaly na masová média (ATL kanály) a ostatní propagace (BTL média). Zejména díky internetu se dnes hovoří o tzv. 360° komunikaci (TTL), která využívá trošku od všeho a hlavně internet, protože ten se těžko zařadí mezi masová či naopak nemasová média.
Obecně se ale dá říct, že internetová reklama umožňuje dobré cílení, při vyšší investici i masový zásah, dá se udělat i s malým rozpočtem a dokonce mnoho propagace uděláte prakticky zadarmo. Nevýhodou také je, že v dnešní době používá mnoho lidí AdBlock a jiné programy pro blokování reklam. Další nevýhodou je stále složitější situace cílení kvůli GDPR.
Obecně se ale dá říct, že internetová reklama umožňuje dobré cílení, při vyšší investici i masový zásah, dá se udělat i s malým rozpočtem a dokonce mnoho propagace uděláte prakticky zadarmo. Nevýhodou také je, že v dnešní době používá mnoho lidí AdBlock a jiné programy pro blokování reklam. Další nevýhodou je stále složitější situace cílení kvůli GDPR.
Související pojmy
Existuje mnoho pojmů, které se nějakým způsobem týkají (více nebo méně) online reklam. Některé z nich jsou:
- E-marketing neboli elektronický marketing - internetový marketing pod něj sice spadá, ale není to jeho jediná součást. Jedná se o kompletní elektronický marketing - tedy například SMS marketing nebo komunikace výrobků (lednice, auta...) s prodejcem (objednávka, servis...).
- E-business - označuje obchodní aktivity, které se odehrávají v online prostředí (digitální komunikace, dotazníky online atd.).
- E-commerce - označuje obchodní činnosti v online prostředí a pomocí dalších elektronických zařízení (mobilní telefony atd.).
Jak na online reklamu?
Nejprve si stanovte cíl. Cíle jsou podstatné proto, abyste mohli vyhodnotit, zda vám online reklama přináší to, co očekáváte. Správné cíle jsou vždy tzv. SMART (časově ohraničené, konkrétní, relevantní, reálné a měřitelné). Dále si určete cílovou skupinu vašich klientů a následně začněte s marketingovým plánem. Jedině tak zajistíte, aby vaše reklama byla kontinuální a synergická. Vždy byste měli udělat základní čtyři fáze - přípravu, realizaci, vyhodnocení a optimalizaci. A i když žijeme v internetové době, nepodceňujte ani propagaci v offline prostoru.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.