Podcast
Co je podcast?
Podcast je zvukový záznam umístěný na internet, který se dá poslouchat zdarma nebo placeně. Někdy se dá stáhnout a poslouchat, když jste offline. Pojem podcast vznikl spojením anglických slov ipod (přenosný přehrávač zvukových záznamů) a broadcast (vysílání). Velkou výhodou oproti rádiu je, že podcast můžete poslouchat kdykoliv a kdekoliv - při cestě autem, uklízení nebo jakýchkoliv jiných činnostech, nejste závislí na čase, kdy se rozhovor nebo pořad vysílá. Oficiální délka není stanovena a tedy je na každém, jak dlouhý bude trvat jeho vlastní podcast. Nejčastější čas je asi mezi 20 a 50 minutami. Účelem podcastů je zabavit lidi. Podcast může dělat kdokoliv.
Častou praxí je, že se podcasty nahrávají i na video, které se následně vloží na YouTube a následně se z něj ještě vystříhají kratší úseky (klidně i 15 sekund) se zajímavým sdělením a udělá se z nich obsah na TikTok či YouTube Shorts a další sociální sítě.
Častou praxí je, že se podcasty nahrávají i na video, které se následně vloží na YouTube a následně se z něj ještě vystříhají kratší úseky (klidně i 15 sekund) se zajímavým sdělením a udělá se z nich obsah na TikTok či YouTube Shorts a další sociální sítě.
Jak využít v marketingu podcast?
Poslechem podcastu, který je o nějaké firmě nebo produktu, můžeme výrazně zvýšit povědomí o značce a budovat i její důvěryhodnost. Využít můžete buď již existujícího podcastu (jít jako host na rozhovor nebo navrhnout téma), a nebo zvolit tvorbu podcastu vlastního. Tvorba podcastu samozřejmě může zabrat výrazně více času, než by se na první pohled mohlo zdát. Vymyslete si dlouhodobý koncept (co, jak, komu a proč chcete v podcastu říct) a plán (hostů, témat...). Reagujte na komentáře, vyzývejte ke sledování či sdílení videa.
Je důležité si vybrat správně téma a případné hosty, kteří mu rozumí. Měli byste vědět o čem mluvíte. Nevýhodou podcastů je, že jakmile řeknete něco, co není pravda, lidé to nejen rychle zjistí, ale zpravidla na to okamžitě začnou upozorňovat. Na druhou stranu si díky podcastu mohou vaši zákazníci vytvořit lepší vztah k vaší firmě.
Je důležité si vybrat správně téma a případné hosty, kteří mu rozumí. Měli byste vědět o čem mluvíte. Nevýhodou podcastů je, že jakmile řeknete něco, co není pravda, lidé to nejen rychle zjistí, ale zpravidla na to okamžitě začnou upozorňovat. Na druhou stranu si díky podcastu mohou vaši zákazníci vytvořit lepší vztah k vaší firmě.
Podcast jsme natočili. Co dál?
Nyní můžete celý podcast nasdílet na firemní i osobní LinkedIn, Facebook a YouTube kanál. Udělejte z nejzajímavějších sekvencí krátká videa a ty napostujte na další firemní kanály. Mějte podcast všude dobře popsaný (pomůže to jeho dohledatelnosti). Reagujte na případné komentáře a upravujte plány podle reakcí. Úspěšná témata můžete pochopitelně opakovat s jiným hostem či z jiného úhlu pohledu.
TIPY TRIKY PRO ÚSPĚŠNÝ PODCAST
Vytvořit úspěšný podcast vyžaduje plánování, přípravu a praxi. Definujte své cílové publikum a téma, kterým se chcete zabývat. To vám pomůže vymyslet obsah. Všechno si důkladně naplánujte, to vám pomůže předejít nepředvídatelným situacím. Důležitá je i vysoká kvalita takže si zajistěte kvalitní mikrofon, sluchátka a software pro záznam. Pokud má podcast obraz, je důležitý i jeho vlastní vzhled. Nasvícení scény apod.
Propagujte svůj podcast na sociálních sítích aby se dostal k co nejvíce lidem. Před připravte se na rozhovor přečtěte si před nahráváním vaše otázky na hosta, ať se na to připraví a je podcast efektivnější. Poraďte se s někým, kdo už podcasty natáčel. Mrkněte se na konkurenci či podcasty, které vás oslovili. Je něco, co můžete aplikovat přímo u sebe?
Propagujte svůj podcast na sociálních sítích aby se dostal k co nejvíce lidem. Před připravte se na rozhovor přečtěte si před nahráváním vaše otázky na hosta, ať se na to připraví a je podcast efektivnější. Poraďte se s někým, kdo už podcasty natáčel. Mrkněte se na konkurenci či podcasty, které vás oslovili. Je něco, co můžete aplikovat přímo u sebe?
Výhody a nevýhody propagace pomoci podcastu
Hlavní nevýhody jsou:
- Pracnost nebo cena - kvalitní podcast neuděláte za dvě hodiny, a pěkně natočený podcast i něco stojí. Pokud máte vlastní (kvalitní) techniku a prostor, pak vás to bude stát hromadu času.
- Je poměrně těžké se prosadit - konkurence je v podcastech obrovská. Podcasty jsou snad na všechna témata, která vás napadnou.
- Pravda a nic než pravda - pokud v podcastu řeknete omylem něco zavádějícího, lidé si to najdou a upozorní vás na to. Také se vám může stát, že něco, co jste řekli před pěti lety v podcastu, vám bude připomenuto v ne úplně vhodný moment.
- Jednou nahraný podcast už bude v čase jen sbírat čísla. Samozřejmě, pokud budete mluvit na témata, která budou zajímavá i za rok či dva. Toto je nevýhoda aktuálních témat. Dnes už rok stará politika nikoho nezajímá.
- Zvýšíte povědomí o značce - samozřejmě za předpokladu, že bude mít podcast nějakou sledovanost.
- Zvýšíte důvěryhodnost brandu - jelikož můžete říkat konkrétní výhody (USP) vašeho produktu, historii firmy, její filosofii apod., lehce zvýšíte důvěryhodnost vaší značky. Pokud se snažíte na brandingu pracovat, podcasty jsou dobrá volba.
- Díky podcastům můžete mít obsah pro své sociální sítě.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.