Reklamní kampaň
Co je reklamní kampaň?
Reklamní kampaň v širším kontextu představuje organizovanou sérii marketingových aktivit, které jsou navrženy tak, aby dosáhly ve stanoveném časovém období konkrétních marketingových cílů. V užším kontextu (např. kampaň jen na Google Ads nebo jen na Facebooku) pak jako reklamní kampaň označujeme skupinu sestav jednotlivých reklam. Úspěšná reklamní kampaň stojí na promyšlené reklamní strategii, kreativním nápadu a správně zvolených komunikačních kanálech. Každá reklamní kampaň by měla mít cíle, být včas naplánovaná a také musí být vyhodnotitelná.
K ČEMU SE REKLAMNÍ KAMPAně VYUŽÍVají?
Reklamní kampaně mají řadu využití. Zdaleka ne vždy je účelem kampaní navýšení tržby nebo zvýšení zisku.
- Zvýšení prodeje produktů nebo služeb.
- Zvýšení povědomí o značce, produktu.
- Představení nové značky, produktu.
- Oznámení nového prodejního místa.
- Předání informací o slevě, akci.
- Posílení vztahů se zákazníky.
- Výprodej skladů.
- V politice dosáhnout určitého výsledku ve volbách.
PROČ JSOU REKLAMNÍ KAMPANĚ DŮLEŽITÉ?
Reklamy pomáhají firmám růst. Bez nich světu nemůžete představit váš skvělý produkt, propagovat marketingové služby, získat zákazníky ani rozšířit váš dosah. Možná vám reklamy připadají otravné, ale... Bez reklam byste těžko měli Google (jeho plán byl od začátku vydělávat na reklamách), Facebook nebo YouTube. Většina oblíbených podcastů by nemohla existovat atd. Zkrátka - reklama hýbe ekonomikou a proto reklamní kampaně potřebujeme.
TYPY REKLAM
Reklamní kampaně (v širším slova smyslu) zpravidla působí na více kanálech. Reklamy jako takové pak můžeme rozdělit podle mnoha kritérií, například je reklama :
- Grafická reklama – Grafická reklama je běžně využívaný typ digitální kampaně, která zahrnuje bannery, textové reklamy a grafické prvky umístěné třeba na blozích či webech. Funguje na bázi platby za proklik (PPC), což znamená, že inzerenti platí vydavatelům vždy, když uživatel klikne na reklamu. Za grafickou reklamu můžeme teoreticky považovat i grafickou reklamu v offline marketingu.
- Reklama ve vyhledávání – Tato cílená forma reklamy umožňuje podnikům zobrazovat reklamy pouze na základě uživatelských vyhledávání např. na Googlu nebo Seznamu. Tyto reklamy se zobrazí v okamžik, kdy uživatelé hledají výrazy související s konkrétním produktem nebo službou.
- Reklama na sociálních sítích – Reklama na sociálních sítích zahrnuje placené kampaně na platformách jako Facebook, TikTok nebo Instagram. Tyto reklamy slouží k propagaci produktů, budování povědomí a zvýšení viditelnosti vaší značky.
- E-mailová reklama – E-mailová reklama představuje účinný způsob, jak oslovit cílové a potenciální zákazníky, prostřednictvím automatických e-mailových kampaní, newsletterů a dalších iniciativ zaměřených na péči o potencionální zákazníky.
- Influencer marketing – Influencer marketing spočívá v oslovování jednotlivců s výraznou sledovaností na sociálních sítích, aby propagovali vaše produkty nebo služby. Influenceři sdílejí značkový nebo sponzorovaný obsah na svých sociálních médiích s cílem ovlivnit nákupní rozhodnutí svých sledujících.
TYPY REKLAMNÍCH KAMPANÍ PODLE ZAMĚŘENÍ
- Brandové kampaně – zaměřují se na budování a upevňování povědomí a vztahu zákazníka k určité značce nebo se jej snaží přesvědčit k nákupu produktu dané značky.
- Kampaně využívající existující poptávku – zaměřují se na využití a uspokojení již existující poptávky. Kampaně tohoto typu využívají spíše online média, jelikož na základě dohledávání konkrétního produktu ve vyhledávačích víme, že daný uživatel jeví o produkt značný zájem. Pokud u nás zákazník nakoupí a my chceme, aby nakoupil znovu, můžeme využít cílených retargetingových kampaní.
- Prodejní kampaně - nejčastější typ kampaní. Jejich účelem je prodej, zvýšení tržby, zisku, vyprázdnění skladů apod.
- Remarketingové kampaně - cílí na publikum, které již bylo na webu. Jejich účelem bývá zpravidla prodej (dají se řadit mezi prodejní kampaně).
JAK DOSÁHNOUT ÚSPĚŠNÉ REKLAMNÍ KAMPANĚ?
Základem úspěšné reklamní kampaně je počáteční analýza, ze které zjistíte počáteční stav věcí. Následně stanovení cílů a rozpočtu. Rozpočet kampaní by měl odpovídat očekávanému výsledku. Často se setkáváme s tím, že firma chce dát do kampaně pár tisíc s tím, že "až se to vrátí, tak dáme víc". Toto je ale stejné, jako když řeknete, že poběžíte závod, a pokud skončíte do třetího místa, tak začnete trénovat. S pěti tisíci investice do reklamní kampaně nebudete mít tržbu půl milionu, nejde to.
Následně si popište: koho chcete oslovit, kdy ho chcete oslovit, co přesně mu chcete říct (co si má zapamatovat) a kde (na kterých médiích) ho chcete oslovit. Někdy se tomu říká strategie kampaně (nesprávně marketingová strategie - ta se netýká jen jedné kampaně a je to výrazně obsáhlejší dokument).
Nyní přichází čas na tvorbu kreativy jako takové. Co chcete sdělit (že váš produkt má vlastnosti XY a řeší zákazníkovi problém X, prodejní argument Z apod.), je potřeba dát sdělení konkrétní podobu. Jak bude reklamní kampaň vypadat? Scénář, grafické návrhy apod.
Předposlední fází je samotná realizace. Ta se může skládat z natáčení reklamního videa a následného nastavení kampaní třeba na Skliku. Zde je dobré, aby kampaně nastavoval (případně natáčel, navrhoval grafiku atd.) opravdu někdo, kdo tomu rozumí. Některé kampaně se navíc ještě v čase optimalizují (neplatí o kampaních v rádiu apod.).
A poslední fáze - fáze vyhodnocení - ta je v podstatě nejdůležitější. Bez pořádného vyhodnocení nevíte, zda se vám kampaně vyplácí. Nejedná se jen o návratnost konkrétní reklamy, protože ne vždy je účelem prodej. Může jít opravdu o změření zvýšení povědomí o brandu nebo třeba zisk emailových kontaktů pro další marketingové kampaně.
Následně si popište: koho chcete oslovit, kdy ho chcete oslovit, co přesně mu chcete říct (co si má zapamatovat) a kde (na kterých médiích) ho chcete oslovit. Někdy se tomu říká strategie kampaně (nesprávně marketingová strategie - ta se netýká jen jedné kampaně a je to výrazně obsáhlejší dokument).
Nyní přichází čas na tvorbu kreativy jako takové. Co chcete sdělit (že váš produkt má vlastnosti XY a řeší zákazníkovi problém X, prodejní argument Z apod.), je potřeba dát sdělení konkrétní podobu. Jak bude reklamní kampaň vypadat? Scénář, grafické návrhy apod.
Předposlední fází je samotná realizace. Ta se může skládat z natáčení reklamního videa a následného nastavení kampaní třeba na Skliku. Zde je dobré, aby kampaně nastavoval (případně natáčel, navrhoval grafiku atd.) opravdu někdo, kdo tomu rozumí. Některé kampaně se navíc ještě v čase optimalizují (neplatí o kampaních v rádiu apod.).
A poslední fáze - fáze vyhodnocení - ta je v podstatě nejdůležitější. Bez pořádného vyhodnocení nevíte, zda se vám kampaně vyplácí. Nejedná se jen o návratnost konkrétní reklamy, protože ne vždy je účelem prodej. Může jít opravdu o změření zvýšení povědomí o brandu nebo třeba zisk emailových kontaktů pro další marketingové kampaně.
Na kterých médiích dělat reklamní kampaň?
Na to není jednoduchá odpověď. V podstatě se dá říct, že pro určitý produkt v určitém čase může být vhodné každé médium. Ale shrňme si nejčastější reklamní kanály.
- Rádio - reklamní kampaň v rádiu může mít dobrý přínost. Šíří výborně povědomí o brandu. Není určitě vhodná pro každého, ale pokud máte širší cílovou skupinu, která tráví čas posloucháním rádia (třeba v autě), pak to je dobrá volba.
- Tisk (noviny, časopisy) – dnes se to bere za zastaralé médium, ale tisk stále do komunikačního mixu mnoha firem patří. Opět se může jednat o výborný kanál pro šíření povědomí o značce nebo sdělení vašich výhod nebo slev. Zejména, pokud cílíte na starší publikum.
- Outdoor reklama – velkoplošná média – billboardy, bigboardy, různé plochy na ulicích, média v prostorech zastávek MHD a metra, mosty, sloupy, novinové stánky, plochy na místech s vysokou koncentrací lidí, dopravní prostředky, obchodní centra, sportoviště apod. Reklama přináší opět zlepšení povědomí o vaší značce.
- PPC reklama ve vyhledávání (již zmiňováno výše) – plní prodejní účely.
- PPC reklama v obsahové síti (bannerová reklama) – plní zpravidla prodejní účely, ale dají se nastavit i kampaně s vysokým počtem zobrazení - tedy brandové.
- Direct marketing – přímá distribuce (katalogy, brožury, letáky, e-maily, newslettery, telemarketing).
- Sociální sítě – Facebook, Instagram, X (Twitter), TikTok, YouTube a další. Může plnit mnoho cílů.
- A mnoho, mnoho dalších.
VYHODNOCENÍ REKLAMNÍ KAMPANĚ
Při vyhodnocování úspěšnosti kampaně by vás mělo zajímat v prvé řadě to, zda byly splněny cíle nebo ne. Z výsledku si následně odneste nějaké ponaučení a využívejte poznatků v budoucích kampaních. Pozor - splnění cílů může znamenat, že byly moc jednoduché, nesplnění také to, že byly nereálné. Tak hodně úspěšných kampaní!
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.