Reklamní předměty
Co je reklamní předmět podle zákona?
Podle zákona o daních č. 586/1992 Sb. musí reklamní předmět splňovat tyto podmínky: je označen jménem nebo ochrannou známkou společnosti nebo názvem propagovaného zboží či služby. Jeho hodnota nepřesahuje 500 Kč bez DPH (u plátců) nebo 500 Kč vč. DPH (u neplátců) a není předmětem spotřební daně (kromě tichého vína - což je víno jiné než šumivé). U vína se v poslední době mluví hodně o změnách, což asi víte. Zatím tam ale vína spadají.
Reklamní předměty obecně...
V dnešní době plné reklam je čím dál těžší zaujmout. Reklamní předměty (merch) jsou nástrojem komunikačního mixu, který přináší spoustu výhod, ať už se jedná o budování značky, zvyšování povědomí nebo upevňování obchodních vztahů. Kvalitní reklamní předměty pomáhají budovat vztah nejen se zákazníky, ale i s obchodními partnery. Udržování dobrých vztahů pomocí reklamních předmětů je důležité i pro případ nějakého nedostatku nebo drobnější chyby. Reklamní předměty můžeme zařadit do offline marketingu.
Reklamní předměty si můžete představit jako drobné dárečky, které jsou často značeny logem, nebo nesou jméno firmy, a dostaneme je zdarma nebo za velice nízkou cenu nebo za body v nějakém věrnostním programu. Nejčastěji se můžete setkat s reklamními předměty v podobě propisek, hrnečků, samolepek, deníčků, klíčenek, triček, vín a podobných věcí. Pro děti (rodiče) jsou velmi úspěšné plyšové nebo jiné hračky. Takových předmětů je opravdu široká škála. Může to být v podstatě cokoliv, ale nejúspěšnější bývají právě předměty denní potřeby. Tady ovšem platí, čím originálnější, tím lepší.
Darovat by se samozřejmě nemělo za každou cenu. Mělo by jít o promyšlenější čin. Rozdávání předmětů jen tak na počkání by taky nemuselo vyvolat úplně dobrý marketingový výsledek. Mohl by se dostat k nechtěné skupině spotřebitelů, což by mohlo nadělat více škody než užitku. Aby byly reklamní předměty účinné, měly by být zvolené s ohledem na praktičnost, aby neskončily hned po obdržení v koši. S tím souvisí i životnost produktu, která by neměla být krátká. Přece jen je cílem, aby to měl obdarovaný na očích co nejdéle. Dárky by měly být vybírány s ohledem na cílovou skupinu a image značky. Není žádoucí, aby například školka dávala jako reklamní předměty alkoholické nebo tabákové produkty.
Z výzkumu amerického Advertising Specialty Institute vychází, že lidé chtějí po obdržení reklamního předmětu navázat spolupráci mnohem víc. To, jestli dárek obdržíme nebo ne, tvoří až 36 % rozhodnutí. Je to dáno tím, že při obdržení reklamního předmětu si vytvoříme pozitivnější vztah a budeme si firmu díky tomu lépe pamatovat.
Jak přispívají reklamní předměty k posílení značky a povědomí? Ke zvýšení povědomí se hodí reklamní trička a plátěné tašky s logem nebo originálním designem a názvem firmy. V podstatě si vytvoříte „chodící reklamu“ a automaticky rozšiřujete povědomí o značce. Díky tomu docílíte i opakovanému vystavení značky.
Zvýšit se může také podpora prodeje a loajalita zákazníků. Strategicky jde jednotlivé předměty používat k podpoře prodeje. Časté jsou dárky za dosažení daného limitu při nákupu nebo výměna určitého počtu bodů za dárek. Takové použití reklamních předmětů může zvýšit hodnotu nákupů a loajalitu zákazníků. Díky obdarování se totiž zákazníci budou cítit důležitější a váženější.
Je dobré rozlišovat dárky od vzorků. Dárky totiž nemusí být nutně ukázkami produktů firmy, kdežto u vzorků je to pochopitelně nutné. Ukázky produktů se často rozdávají nebo mohou být součástí časopisů apod. (tzv. "sampling").
Reklamní předměty si můžete představit jako drobné dárečky, které jsou často značeny logem, nebo nesou jméno firmy, a dostaneme je zdarma nebo za velice nízkou cenu nebo za body v nějakém věrnostním programu. Nejčastěji se můžete setkat s reklamními předměty v podobě propisek, hrnečků, samolepek, deníčků, klíčenek, triček, vín a podobných věcí. Pro děti (rodiče) jsou velmi úspěšné plyšové nebo jiné hračky. Takových předmětů je opravdu široká škála. Může to být v podstatě cokoliv, ale nejúspěšnější bývají právě předměty denní potřeby. Tady ovšem platí, čím originálnější, tím lepší.
Darovat by se samozřejmě nemělo za každou cenu. Mělo by jít o promyšlenější čin. Rozdávání předmětů jen tak na počkání by taky nemuselo vyvolat úplně dobrý marketingový výsledek. Mohl by se dostat k nechtěné skupině spotřebitelů, což by mohlo nadělat více škody než užitku. Aby byly reklamní předměty účinné, měly by být zvolené s ohledem na praktičnost, aby neskončily hned po obdržení v koši. S tím souvisí i životnost produktu, která by neměla být krátká. Přece jen je cílem, aby to měl obdarovaný na očích co nejdéle. Dárky by měly být vybírány s ohledem na cílovou skupinu a image značky. Není žádoucí, aby například školka dávala jako reklamní předměty alkoholické nebo tabákové produkty.
Z výzkumu amerického Advertising Specialty Institute vychází, že lidé chtějí po obdržení reklamního předmětu navázat spolupráci mnohem víc. To, jestli dárek obdržíme nebo ne, tvoří až 36 % rozhodnutí. Je to dáno tím, že při obdržení reklamního předmětu si vytvoříme pozitivnější vztah a budeme si firmu díky tomu lépe pamatovat.
Jak přispívají reklamní předměty k posílení značky a povědomí? Ke zvýšení povědomí se hodí reklamní trička a plátěné tašky s logem nebo originálním designem a názvem firmy. V podstatě si vytvoříte „chodící reklamu“ a automaticky rozšiřujete povědomí o značce. Díky tomu docílíte i opakovanému vystavení značky.
Zvýšit se může také podpora prodeje a loajalita zákazníků. Strategicky jde jednotlivé předměty používat k podpoře prodeje. Časté jsou dárky za dosažení daného limitu při nákupu nebo výměna určitého počtu bodů za dárek. Takové použití reklamních předmětů může zvýšit hodnotu nákupů a loajalitu zákazníků. Díky obdarování se totiž zákazníci budou cítit důležitější a váženější.
Je dobré rozlišovat dárky od vzorků. Dárky totiž nemusí být nutně ukázkami produktů firmy, kdežto u vzorků je to pochopitelně nutné. Ukázky produktů se často rozdávají nebo mohou být součástí časopisů apod. (tzv. "sampling").
Jaké jsou trendy v oblasti reklamních předmětů?
S všeobecným pokrokem se vyvíjí i reklamní předměty. Trendy se ubírají směrem ekologie a udržitelnosti. Spotřebitelé čím dál víc upřednostňují předměty z ekologických materiálů šetrných k životnímu prostředí. Velmi oblíbené jsou díky rozvoji technologií digitální a technologické předměty jako například powerbanky, USB disky a další. Spotřebitelé taky ocení předměty podporující zdravý životní styl a funkční předměty (termosky, termohrnky, atd.).
Jsou reklamní předměty za zenitem?
Většina lidí si myslí, že reklamní předměty už v dnešní době nemají žádný efekt. Je to pravda? Není to tak jednoduché. Je určitě mnoho reklamních předmětů, které jsou v podstatě peníze na reklamu vyhozené z okna. Ale jistě najdeme i celou řadu dobře cílených reklamních předmětů.
Jak by měl reklamní předmět vypadat?
Neexistuje jedna správná odpověď, ale určitě je důležité, aby bylo vidět logo. Nemusí být nikterak veliké. V některých případech mohou postačit firemní barvy, ale to platí spíš pro známé značky (Milka, Coca-Cola). Pokud se na reklamní předmět vejde claim nebo reklamní slogan a navíc nějak souvisí s předmětem podnikání (např. stavební firma dá jako reklamní předmět metr, pivovar otvírák...), pak jste vybrali správně. Návrh reklamních předmětů včetně loga apod. vám zpracuje kterékoliv grafické studio nebo reklamní marketingová agentura.
Jak vybrat reklamní předměty?
V prvé řadě si řekněte, jaký rozpočet do nich chcete dát, a dále, jaký účel (cíle) by měly tyto předměty splnit. Kdo je má dostat? Jak je má využívat? Jestli chcete nakoupit a rozdávat propisky jen proto, že si myslíte, že je lidé budou brát, nejspíš se jedná opravdu o zbytečný náklad. Víme o firmě, která má již 5 let asi 100 000 propisek, které si kdysi nechali vyrobit... Nikdo o ně dnes již nemá reálný zájem. Přemýšlejte nad tím, jak bude daný předmět využitý a zda bude vidět. A jaký příklad úspěšného použití reklamních předmětů můžeme uvést? Obrandované hračky - může jít o letadýlko u letecké společnosti. Víte, s kterou společností jste letěli před deseti lety? Pokud dítě dostane letadlo s brandem Emirates, pravděpodobně si bude pamatovat tuto společnost i v dospělosti.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.