ROI
Co je Return On Investment?
ROI (z anglického Return On Investment) znamená návratnost investice. Udává procentuální poměr mezi investicemi a čistým ziskem z nich. ROI = (čistý zisk / investice) * 100. ROI se počítá všude tam, kde existují investice. V marketingu se setkáváme s metrikou ROI jak pro jednotlivé reklamy nebo kampaně, tak pro celkovou ziskovost marketingu. Díky jednoduchému výpočtu je tato metrika velice oblíbená. Požadovanou ROI k jednotlivým kampaním může obsahovat marketingový plán a KPI. Pokud využíváte pro výkonnostní marketing reklamní agenturu, vše je na konkrétní domluvě mezi vámi a nemá žádná přesná pravidla.
Rizika ROI indexu
Jednoduchost výpočtu s sebou nese celou řadu rizik. Nejčastější chyby při výpočtu jsou:
- Délka doby výpočtu - náklady mohou být v minulosti (brandová kampaň), výnosy v budoucnosti (netušíme, kolik nám reklama přinese za další měsíc nebo rok).
- Nezahrnutí všech nákladů - např. u letákové kampaně se započítá jen cena letáků a rozdávání, náklady jsou ale také grafika, focení, plánování kampaně atd.
- Zahrnutí nákladů navíc - např. započítáte náklady, které jsou na více reklamních kampaní (focení, tvorba webu...).
- Jedna konverze počítaná jako jeden nákup. Velice často se v praxi setkáváme s tím, že na reklamu ve vyhledávací síti navazuje remarketing, kampaň na sociální síti apod. a následně může být jeden nákup v konverzích jak Facebooku tak Googlu. Díky tomu může ROI jednotlivých kampaní působit lépe, než jako celek.
ROI jako marketingová metrika
Jak jsme psali v úvodu, ROI index se uvádí v procentech. Pokud vychází nad 0 %, investice se vrátila, procenta pak udávají zhodnocení investice. Pokud vychází méně než 0, jedná se o ztrátovou investici, procenta udávají, o kolik procent z investice jsme přišli.
Metrik, které užívá marketing je mnoho. Dalšími jsou např. PNO, ROMI nebo ROAS. Každá má některé plusy a mínusy. Čísla (data) musíte vždy vnímat v kontextu. Těžko se dá usuzovat kvalita marketingu nebo jednotlivých reklamních kampaní jen podle jednoho čísla. Mimochodem, máte spočítanou vaši návratnost investic?
Metrik, které užívá marketing je mnoho. Dalšími jsou např. PNO, ROMI nebo ROAS. Každá má některé plusy a mínusy. Čísla (data) musíte vždy vnímat v kontextu. Těžko se dá usuzovat kvalita marketingu nebo jednotlivých reklamních kampaní jen podle jednoho čísla. Mimochodem, máte spočítanou vaši návratnost investic?
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.