SEM
Co je Search Engine Marketing?
Někdy se pojem SEM používá čistě pro PPC reklamu ve vyhledávací síti, ale není to úplně správné. Stránka s výsledky vyhledávání se nazývá SERP (Search Engine Result Page). Zkratka SERM zase znamená Search Engine Reputation Management.
Jak funguje Search Engine Marketing?
SEM funguje na základě toho, jak lidé používají vyhledávače jako je Google nebo Seznam. Jak SEO tak placené odkazy ve vyhledávání se snaží odpovědět co nejrelevantněji na položený dotaz. Níže je popis fungování SEM kampaní.
Klíčová slova
Inzerenti začínají výběrem klíčových slov, která mají spojitost s jejich produkty, službami nebo cílem kampaně. Tato klíčová slova určují, kdy se jejich reklamy budou zobrazovat a jsou základem při tvoření kampaní SEM. K výběru správných slov můžete využít nástroje, jako je například Google Keyword Planner. Určitě se vyplatí udělat si přímo analýzu klíčových slov, i když je to náročný a zdlouhavý proces. Podobné výrazy mohou mít výrazně odlišnou návštěvnost a často zde funguje něco, čemu říkáme provozní slepota. Zkrátka - vy hledáte produkty úplně jinak, než vaši zákazníci.
Reklamní kampaně
Aukce o reklamní pozice
Kvalita a relevance reklam
Relevance je extrémně důležitá. Snažte se na landing page dostat klíčové výrazy, na které se chcete zobrazovat. Tyto výrazy pak přidejte i do Title a Meta description reklam. Je vyšší šance, že budete mít levnější prokliky a více zobrazení reklam.
Organická optimalizace (SEO)
Měření a analýza
Výhody SEM
- Okamžité výsledky - po vytvoření placené kampaně mohou reklamy začít zobrazovat a přitahovat návštěvníky na webové stránky téměř okamžitě. To je zvláště užitečné při uvádění nového produktu, nebo spuštění krátkodobých kampaní. Neplatí to pro SEO, tam si na výsledky sice chvíli počkáte, ale na druhou stranu - o to déle vydrží.
- Cílení a personalizace - SEM PPC umožňuje cílit na konkrétní cílovou skupinu na základě klíčových slov, geografické polohy a demografických údajů. Cílení může být velmi specifické a konkrétně přizpůsobeny, aby oslovovali pravděpodobnější zákazníky, což zvyšuje šanci na konverzi. Objektivně lze říci, že reklamy cílené na vyhledávací dotazy přivádí nejrelevantnější publikum (i když i to má samozřejmě výjimky). Můžete např. udělat reklamu, kde budete cílit výraz "marketingová agentura Brno" bez geografického cílení (protože pokud někdo hledá agenturu v souvislosti s Brnem, je jedno, od kud je), ale výraz "marketingová agentura" už budete cílit třeba jen na Brno a okolí.
- Měřitelnost a analýza - SEM poskytuje bohaté nástroje pro sledování výkonu kampaní. Inzerenti mohou sledovat klíčové ukazatele výkonu, jako jsou počet kliknutí, konverze, náklady a návratnost investic (ROI). Díky těmto datům jsme schopni rychle reagovat a upravovat kampaně podle potřeb. Výsledky PPC kampaní v SEM se zobrazují samozřejmě i přímo v propagačním nástroji (Sklik, Google Ads apod.), ale také v Google Analytics. Výsledky SEO (včetně konkrétních klíčových slov, na které někdo nalezl váš web) pak v Google Search Consoli.
- Flexibilita a kontrola -kampaně máte vždy plně pod kontrolou, díky čemuž můžete upravovat a optimalizovat své strategie na základě aktuálního vývoje. Můžete upravovat například stanovení denního nebo týdenního rozpočtu, změnit klíčová slova, aktualizovat reklamní texty a ukončit kampaně podle potřeby.
- Široký dosah - široký dosah je velkou výhodou v oslovování obrovského publika. S ohledem na popularitu vyhledávače lze oslovit miliony uživatelů po celém světě. Zároveň ale můžeme využít lokalizované reklamy pro oslovení místních zákazníků.
- Konkurenční výhoda - efektivní SEM strategie může podnikům zajistit konkurenční výhodu. Investicí do správně nastavené SEM kampaně se můžete stát dominantními hráči ve vybraném odvětví a získávat tak mnohem více zákazníků než konkurence.
Co je pro SEM důležité?
Budoucnost SEM
Trendem je poslední dobou také umělá inteligence, která může přinést mnohá vylepšení a aktualizací vyhledávacích algoritmů, a tím tak zlepšit cílení reklam na vybranou skupinu zákazníků, optimalizaci obsahu pro klíčová slova a dost možná i predikci výsledků kampaní. Za nás je dobré AI v marketingu využívat, ale rozhodně se na ni nedá (alespoň zatím) spolehnout jako na jediný nástroj. A to ani zdaleka. Nicméně, ohrožení vyhledávačů umělou inteligencí je vyšší, než by se mohlo zdát. AI může jednoduše hodit výsledky na dotaz jako "kdy zemřel Karel IV" nebo kam mám jít v Brně na oběd... Jednou možná služby typu ChatGPT začneme používat místo vyhledávačů, ale zatím tento osudový okamžik nenastal. Určitě se bude dát optimalizovat web i potom, a dost možná to bude ještě důležitější než dnes.
Dále bychom měli brát v úvahu i rostoucí oblibu v hlasovém vyhledávání a úměrně k tomu optimalizovat i svůj obsah.
Když mluvíme o SEM, pak by řeč měla být nejen o odpovědích vyhledávačů na dotaz v textu, ale i v obrázcích a videích. Používejte ALT popisky a pojmenovávejte i soubory s produktovými fotkami, obrázky či videem podle toho, co na nich zhruba je. I tato drobnost může pomoct k lepší dohledatelností vašich obrázků či videí.