Slogan



Co je slogan?

Reklamní slogan je krátká věta nebo krátké úsloví. Slogan je chytlavý, zapamatovatelný a zákazníkovi říká něco o značce, nebo mu něco slibuje. Měl by zachycovat podstatu značky takovým způsobem, aby se zalíbila širokému publiku a navedla ho ke koupi produktů nebo služeb společnosti. Dobře navržený slogan pracuje v souhře s prodávaným zbožím, představuje ho v nejlepším světle a činí jej neodolatelným pro cílovou skupinu zákazníků. Často například povzbuzuje potenciální zákazníky k vylepšení svého života tím, že si zakoupí zboží dané značky. Jde o jakýsi příslib benefitu, který zákazník získá zakoupením tohoto zboží. Kromě prodejního efektu napomáhá dobře navržený slogan i ke zvýšení povědomí o značce a vytvoření vztahu se zákazníky.


Slogan, claim a Tagline

Definic těchto pojmů je více a mnohé z nich se překrývají. My chápeme: 
  • Tagline jako úsloví spojené se značkou, které bývá často součástí loga (Nike - Just Do It).
  • Claim bývá spojován většinou jen s konkrétní kampaní a je kratší. 
  • Slogan může může být i delší a často bývá rýmovaný nebo různě zpívaný. Často je chápán jako synonymum slova Claim. 


Příklady sloganů

Neexistuje asi nikdo, kdo by neznal slogany gigantů mezi značkami, jako jsou Nike nebo McDonalds. Tyto a mnohé jiné značky jsou se svými slogany neodmyslitelně spjaty a zákazník si okamžitě po přečtení nebo vyslechnutí sloganu vybaví danou společnost. Mít takto funkční slogany je snem každé značky. Tento sen není nedosažitelný, a i vaše firma se brzo může pyšnit originálním a chytlavým sloganem. 
  • Dlouhý život pro vaši pračku - Váš Calgon. 
  • Finlandia - Když potká sob soba, mají radost oba. Když se sejdou tři sobi, tak se radost násobí.
  • Maybelline - Možná se tak narodila, možná je to Maybelline


Jak na správný slogan?

Slogan by měl být konzistentní s jazykem vaší značky, logem a webovým designem. Pokud komunikujete na webu uvolněně a nenuceně, promítněte tento jazyk i do vašeho sloganu. Naopak, pokud vaše značka vystupuje seriózně a je určena pro cílovou skupinu, která komunikuje formálním jazykem, přizpůsobte tomu i jazyk sloganu. Pro silný první dojem by měl být slogan krátký, snadno zapamatovatelný, originální a klidně i humorný. Měl by působit dojmem přístupnosti značky a jejího zboží. A hlavně by měl v pár slovech obsáhnout hlavní poselství značky a nevyvolávat v zákaznících otázky o nabízených produktech nebo službách.


PSANÍ SLOGANU KROK PO KROKU

Jako první si určete hlavní myšlenku neboli poselství vaší značky. Nemusíte hned přijít s přesnými slovy, důležité je ustanovit si, co chcete zákazníkům sdělit. V této fázi se vyplatí zapojit více lidí a brainstormovat společně. Přemýšlejte nad všemi aspekty, které charakterizují vaši značku a nebojte se vypichovat jednotlivá slova. Ideální je, pokud máte velkou psací tabuli, na kterou si slova napíšete a ze které pak snáze vydedukujete souvislosti a uvidíte slova, která jsou si podobná nebo se opakují.

Zároveň přemýšlejte nad jazykem a tónem vašeho sloganu. Slogan by měl být pozitivně laděn, ale jakou pozitivní emoci zvolíte je jenom na vás. Vyberte z návrhů slov ta, která korespondují s vašim vybraným jazykem a tónem a následně je zkuste zakomponovat do krátké věty nebo úsloví. Nebojte se přílišné strohosti sloganu, krátké slogany fungují dobře a jejich velkou výhodou je také to, že jsou použitelné na různé velikosti podkladů v online i off-line reklamním prostoru. Ideální délka sloganu je neexistuje, ale většina sloganů je mezi 3 až 5 slovy (někdo toto chápe jen jako claim).

Důležité je také myslet na „životnost“ vašeho sloganu. Ideálně ho nechcete měnit za pár měsíců proto, že už není aktuální. Dobrý slogan vydrží delší dobu, proto volte slova, která nejsou jenom momentálním trendem. Buďte duchaplní – využijte metafor, rýmů, slovních hraček – tohle všechno vás odliší od konkurence a pomůže k lepší zapamatovatelnosti. Mějte ale na paměti, že sloganu musí vaše cílová skupina rozumět. Důležité je také to, aby se slogan lehce vyslovoval a dobře zněl.

Pokud máte slogan, se kterým jste spokojeni, otestujte ho ve vašem okolí, na lidech různých profesí, věku, pohlaví, etnicity, sociálního statusu apod. Získáte tak cennou zpětnou vazbu. A pokud se slogan bude líbit úplně všem, pravděpodobně ním oslovíte i vaší cílovou skupinu.

V neposlední řadě, dobrý slogan je vám k ničemu, pokud ho nebudete propagovat skrze různé reklamní kanály. Sdílejte jej na vašich webových stránkách, billboardech, sociálních sítích, obalových a reklamních materiálech, veškeré firemní grafice apod. Zkrátka všude, kde může vaše cílová skupina přijít do kontaktu s vaší značkou a vytvořit si spojení mezi ní a vaším novým sloganem. Tak jako u ostatních reklamních kampaní, vyhodnocujte i „nasazení“ vašeho sloganu a pokud uvidíte, že nemá požadovaný efekt, proveďte potřebné změny. A pokud si nevíte rady, obraťte se na marketingovou agenturu - tam by vám měli umět pomoct.





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost