Spot



Co je spot v reklamě a marketingu?

Spot je prostředek pro prezentaci reklamního sdělení, obvykle ve formě krátkého audiovizuálního nebo jen audio materiálu. Tyto krátké výstupy, trvající většinou kolem 10 až 30 sekund, jsou běžně distribuovány v televizi a rozhlase a slouží k propagaci konkrétního výrobku nebo služby. Jsou navrženy tak, aby přitáhly pozornost cílového publika.


Tvorba reklamních spotů

Reklamní spoty vytváří většinou marketingoví odborníci v marketingových agenturách, kteří se specializují na tvorbu reklamního obsahu. Aby výsledek splňoval očekávaní, tedy vyvolal u diváka emoce a zanechal v paměti stopu spjatou s propagovaným předmětem, používají se efekty, které působí na smysly. Jedná se o zajímavé zvuky či hudbu a netradiční vizuální efekty. V případě výstupu určeného do televize se tyto prvky navzájem kombinují tak, aby spot co nejvíce diváka zaujal. Reklamní spot může být součástí celkové reklamní kampaně nebo kampaně, která je zaměřena na konkrétní období nebo událost, jako jsou Vánoce, letní prázdniny nebo Halloween. V takových případech je spot navržen tak, aby podtrhl hodnoty značky v kontextu dané události a prohloubil povědomí o ní mezi spotřebiteli.


Typy spotů

Spoty můžeme rozdělit: 
  • Podle typu použitého média na reklamní spoty v rádiu a TV spoty (samozřejmě, že videospot může běžet např. v kině nebo v online reklamě).
  • Podle typu kampaně na prodejní a brandové. 
  • Podle délky (zpravidla u rádia 10 s, 20 s, 30 s, 60 s, u TV se mohou výrazně lišit). 
  • Podle použité hudby na spoty s hudebním podkresem a bez něj. 
  • Můžeme je rozdělit i podle počtu herců nebo na zpívané a mluvené... 
Spoty můžeme samozřejmě dělit podle mnoha dalších kritérií (sezónní a stálé, slevové, zvyšující důvěryhodnost...).


Jak na tvorbu úspěšného spotu?

V prvé řadě si ujasněte přesný cíl (cíle), který by měl daný spot splňovat. Cíle musí splňovat podmínky SMART (konkrétní, relevantní, časově ohraničené, měřitelné a realistické). Dále si stanovte média, kde spot poběží. Vyplatí se udělat si průzkum (podívat se na poslechovost rádií, TV share apod.). Která média nejvíce sleduje vaše cílová skupina? Která média jsou nejvhodnější pro splnění cílů? Následně si určete rozpočet (včetně času, který chcete věnovat tvorbě nebo vymýšlení obsahu) a až poté se vrhněte na zjišťování cen až po té na výrobu samotného spotu. Reklamní spoty by měly vždy zapadat do vašeho marketingového plánu. Držet byste se měli samozřejmě i své marketingové strategie a komunikačního manuálu (jak komunikujete) a komunikačního mixu či výběru vhodných médií.

Sledujte výsledky, určete si jasně metriky úspěchu (KPI) tak, abyste mohli vyhodnotit, zda se kampaň vyplatila či nikoliv. I neúspěšná kampaň může leccos prozradit, například to, že něco děláte špatně. Nebo umožní jen získat data.

Ve spotech často hrávají (nebo je namlouvají) slavné osobnosti. Tyto osobnosti mohou být i ambasadory značky. Podle výzkumů to výrazně zvyšuje důvěryhodnost značky (propaguje z dané oblasti pouze váš produkt/značku).


Nejčastější chyby při tvorbě spotů

Mezi časté chyby při tvorbě spotů patří zejména: 
  • Kreativa je příliš výrazná. Lidé pak nepochopí sdělení nebo si pamatují kreativu, ale ne značku (typický příklad u staré relkamy "Bobyka" - reklamu znal každý, ale málokdo si pamatoval, na co reklama byla). 
  • Špatně odhadnutý rozpočet vůči očekávání. Pokud chcete vydělat na kampani milion, dvacet tisíc vám na rozpočet pravděpodobně stačit nebude. Mějte realistická očekávání, nebojte se "pustit korunu". 
  • Špatně použitý ambasador značky - pokud cílíte na mladé lidi, ambasador musí být známý (a populární) právě u této skupiny. Také se stává, že tento ambasador může mít nějakou kauzu, která bude vnímána negativně a lidé si následně spojí negativní emoce s vaší značkou. Tím klesne důvěryhodnost. 





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost