STDC Framework
See, Think, Do, Care framework
STDC framework je obchodní model, který je často využívaný v marketingu, zejména při tvorbě strategií a marketingových plánů. Zkratka STDC je z anglických slov See (vidět), Think (myslet), Do (udělat), Care (pečovat). Jedná se o čtyři rozdílné fáze nákupního cyklu. Model STDC popsal Avinash Kaushik, marketer společnosti Google.
Fáze SEE - zákazník vidí výrobek
Ve fázi S oslovujeme všechny potenciální zákazníky. Z výzkumů vyplývá, že aby zákazník nějaké zboží koupil, musí jej minimálně 3x zaznamenat. Pokud je zákazník ve fázi S, ještě nezvažuje nákup. Velice často ve fázi S ještě ani nezná váš výrobek nebo značku. Proto pro tuto fázi nejsou vhodné PPC kampaně.
Přemýšlejte nad tím, jaké má váš potenciální zákazník přání a co jej tíží, pokud se nachází ve fázi See? Vhodný pro tuto fázi může být například blog, kde nepropagujete výrobek přímo. V rámci SEO pak zákazníci míří ještě na velice obecné výrazy.
Přemýšlejte nad tím, jaké má váš potenciální zákazník přání a co jej tíží, pokud se nachází ve fázi See? Vhodný pro tuto fázi může být například blog, kde nepropagujete výrobek přímo. V rámci SEO pak zákazníci míří ještě na velice obecné výrazy.
Fáze Think - zvažování nákupu
Zákazník se v této fázi rozhoduje, zda koupí konkrétní zboží. Hledá hodně konkrétní informace, potřebuje porovnávat a přemýšlet o přínosu nákupu. Tato fáze je v podstatě nejdůležitější, tady by měl působit profesionální marketing. V rámci SEO konkrétnější výrazy, na blogu hodnocení produktů apod. Skvěle poslouží sociální sítě, videa na YouTube apod. Ideální je již zde komunikovat hlavní prodejní argumenty.
FÁZE DO - NÁKUP
Zákazník v této fázi provádí nákup (akci). Úkolem marketingu je zamést cestičku tak, aby byly odstraněny všechny překážky, které by zákazník v této fázi mohl mít. V této fázi fungují výborně PPC reklamy, SEO by mělo být zaměřeno na úplně konrétní tzv. Long Tail výrazy (název typu výrobku a barvy apod.). Důležitá je i analýza webu a chování zákazníků na něm. V této fázi mohou rozhodovat vyložené drobnosti - příliš složitý objednávkový formulář, vysoká cena za dopravu, zboží není skladem apod.
FÁZE CARE - PÉČE
O zákazníka je nutné pečovat. Můžete jim nabídnout slevu na příští nákup, dát něco navíc, ale výborně v této fázi působí i videonávody, blog s radami, newsletter nebo sociální sítě sdružující komunitu okolo výrobku. Zákazník, o kterého pečujete, bude spokojený. Spokojení zákazníci se vrací.
Rozhodně sledujte podrobně analýzu (otevřenost newsletterů apod.) i pro tuto fázi nákupu.
Rozhodně sledujte podrobně analýzu (otevřenost newsletterů apod.) i pro tuto fázi nákupu.
NEJČASTĚJŠÍ CHYBY PŘI STANOVENÍ STDC
Vůbec nejčastější je zapomínání na spokojenost zákazníků (C) a také na témata či propagaci spojenou právě se péčí o klienty. Možností máte přitom poměrně dost. Můžete se zákazníků zeptat pomoci emailu nebo telefonátu, jak jsou spokojeni. Pokud zjistíte, co se jim nelíbí, můžete na tom začít pracovat. Další možností je třeba vytvořit videa s manuálem či nápady jak může klient váš výrobek využít atd. Vždy samozřejmě záleží hlavně na tom, jaký je váš produkt.
Dalším častým problémem je, že majitelé firem chtějí prodeje tady a teď. Je to sice pochopitelné, ale většinou fáze See chvíli zabere. Pokud klient vidí zboží poprvé nebo podruhé, není moc vysoká šance, že jej koupí.
Špatná práce bývá ale i s fází Think, protože ne každý výrobek má jasně popsané své výhody, typ využití atd. Zkrátka - řekněte mi, proč si mám koupit zrovna váš výrobek? Proč nemám jít ke konkurenci?
U fáze Do bývá největší chybou nepřehledný eshop nebo zboží, které není na skladu.
Dalším častým problémem je, že majitelé firem chtějí prodeje tady a teď. Je to sice pochopitelné, ale většinou fáze See chvíli zabere. Pokud klient vidí zboží poprvé nebo podruhé, není moc vysoká šance, že jej koupí.
Špatná práce bývá ale i s fází Think, protože ne každý výrobek má jasně popsané své výhody, typ využití atd. Zkrátka - řekněte mi, proč si mám koupit zrovna váš výrobek? Proč nemám jít ke konkurenci?
U fáze Do bývá největší chybou nepřehledný eshop nebo zboží, které není na skladu.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.