SWOT analýza
najděte své silné a slabé stránky, definujte příležitosti i hrozby
SWOT analýza je považována za základní metodu strategické analýzy. V marketingu patří mezi nejvyužívanější analýzy, jelikož je graficky přehledná, ve své podstatě velmi stručná a zároveň komplexní. Název analýzy SWOT je zkratka, kde S = Strenghts, W = Weaknesses, O = Opportunities a T = Threats. Zpravidla je zpracovávána marketingovým oddělením firmy, nebo externí marketingovou agenturou. Analýza zkoumá faktory, které ovlivňují společnost a zařazuje je do jednotlivých skupin. Všechny faktory by měly být konkrétní a dobře popsané.
SWOT analýza
SWOT analýza
SILNÉ STRÁNKY (STRENGHTS) - FAKTORY, KTERÉ MŮŽETE OVLIVNIT
Odpovídají na otázky jako: Co dělá společnost lépe než konkurence? Je na tom společnost dobře z finančního hlediska? Má společnost konkurenční výhody? Silné stránky společnosti můžeme vždy ovlivnit. Je jedno, zda školením marketérů, investicí do lepší výroby nebo třeba rozšířením dodávek do zahraničí.
Správně stanovené silné stránky mohou být:
Správně stanovené silné stránky mohou být:
- Dodáme zboží do dvou dní, konkurence až za týden.
- Zavedené vnitřní procesy firmy, 20 let zkušeností.
- Rychlá možnost rozšíření portfolia. Zvládneme do měsíce od zadání dodat nový výrobek.
- Český výrobce, ostatní dováží ze zahraničí.
- Nízké DPH (patří do příležitostí - tento faktor nemůžete ovlivnit)
- Jsme lepší než konkurence (tento faktor není konkrétní - v čem jste lepší?)
SLABÉ STRÁNKY (WEAKNESSES) - FAKTORY, KTERÉ MŮŽETE OVLIVNIT
Odpovídá na otázky jako: Má společnost nějaké konkurenční nevýhody? Chybí společnosti klíčové znalosti a kompetentní lidé? Čelí společnost vnitřním problémům? Slabé stránky můžeme ovlivnit, tím se liší od hrozeb, které ovlivnit nemůžeme.
Slabé stránky společnosti mohou být:
Slabé stránky společnosti mohou být:
- Neznalost B2B sektoru (např. u firmy, která působila v B2C sektoru).
- Sezónní prodej.
- Absence kamenné prodejny (nemusí být).
- Náš výrobek může smést nová technologie - není slabá stránka, ale hrozba (nemůžete tento faktor ovlivnit).
- Malá cílová skupina - může a nemusí být slabou stránkou. Často je lepší mít 100 % malého trhu než 1 % obrovského. Není to pravidlem, je nutné použít co nejvíce argumentů.
Slabé stránky jsou pro většinu projektů nejdůležitější. Jejich správným stanovením předejdete mnoha problémům, můžete lépe stanovit strategii a vyhnout se mnoha problémům.
PŘÍLEŽITOSTI (OPPORTUNITIES) - FAKTORY, KTERÉ NEMŮŽETE OVLIVNIT
Odpovídá na otázky: Má možnost společnost vstoupit na nové trhy nebo segmenty? Může společnost využít růst trhu k vlastnímu růstu? Mezi příležitosti se řadí věci, které nemůžete ovlivnit.
Příležitosti ve SWOT analýze mohou být:
Příležitosti ve SWOT analýze mohou být:
- Např. nějaká chystaná změna legislativy. Nemůžeme ji ovlivnit, ale pokud přijde, bude silnou příležitostí.
- Ekonomická situace na trhu (pokud je příznivá). Je to opět něco, co naším úsilím neovlivníme, ale může to mít velmi pozitivní dopad na naše podnikání.
- Poptávka po "zelených" věcech, pokud jsme "eko" firma.
- Dobrá marže - tento faktor totiž můžeme ovlivnit. Je to silná stránka, ne příležitost.
- Rozšíření výroby - opět něco, co můžete ovlivnit.
HROZBY (THREATS) - FAKTORY, KTERÉ NEMŮŽETE OVLIVNIT
Odpovídá na otázky: Roste konkurence v oboru? Zasahuje vláda do podnikání? Je trh nasycen nebo dokonce přesycen?
Dobře stanovené hrozby mohou být:
Dobře stanovené hrozby mohou být:
- Stát zvýší daň na mé produkty.
- Přijde ekonomická krize.
- Přijde nová konkurence a nasype mnohem víc peněz do marketingu.
- Neznáme prostředí trhu v zemi XY, kam chceme expandovat - toto můžeme ovlivnit např. různými průzkumy, konzultacemi či školeními. Je to proto slabá stránka.
- Nemáme kamennou prodejnu, ale jen eshop - opět - něco, co můžeme ovlivnit. Je to slabá stránka, nikoliv hrozba.
Nejčastější chyby swot analýzy
Firmy za námi většinou chodí s tím, že mají již SWOTku hotovou. Při kontrole SWOT analýz narážíme často na několik problémů:
- Analýza má podobu něčeho, čemu říkáme seminární práce střední školy. Je to nejčastější chyba. Jedná se jen o soupis jednotlivých silných a slabých stránek, hrozeb a příležitostí. SWOT analýza nemá být jen soupis těchto věcí. Každý bod má být podrobně popsán. Co z každého bodu vyplývá?
- Analýza nemá souhrn u jednotlivých S, W, O a T. Opět - nějaký závěr - jak využijete silných stránek? Jak uděláte to, aby slabé stránky co nejméně omezovaly váš růst? Lze nějak využít potenciálních příležitostí? Lze udělat scénář pro hrozby?
- Analýza nemá závěr. Co z celé analýzy vyplývá? To je přece důvod, proč analýzu děláte, aby z ní byl nějaký závěr a s tím se dalo pracovat.
- SWOT analýza se nechá kvalitně zpracovat a pak... Skončí v šuplíku a už s ní nikdo nikdy nepracuje. Pracujte s ní. Využívejte její potenciál.
Jak správně na SWOT analýzu?
U silných a slabých stránek se jedná o faktory, které může organizace změnit či ovlivnit jejich vývoj a vychází z vnitřního prostředí firmy. Příležitosti a hrozby naopak ovlivnit podnik nemůže, a dá se jim pouze přizpůsobit. Tvoří tak vnější prostředí firmy. Důležité je každý konkrétní bod nejen vyjmenovat, ale hlavně zdůvodnit, jaký má dopad. Jsou nějaké způsoby, jak můžeme využít silných stránek? Jsou způsoby, jak ze slabých stránek udělat "neutrální" či silné? Šlo by nějak využít příležitostí? Nebo předejít hrozbám? Co vyplývá celkově ze SWOT analýzy? Máte její závěr? Bez závěrů je to jen papír.
Po nalezení všech faktorů, sestavíme SWOT matici, která se následně vyhodnotí a na základě té stanovíme vhodnou marketingovou strategii a plán. Rádi pro vás SWOT analýzu sestavíme. Stačí poslat poptávku.
Po nalezení všech faktorů, sestavíme SWOT matici, která se následně vyhodnotí a na základě té stanovíme vhodnou marketingovou strategii a plán. Rádi pro vás SWOT analýzu sestavíme. Stačí poslat poptávku.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.