TTL - Through The Line
Reklama skrze linku
TTL (Through The Line) neboli reklama skrze linku je někdy označována také jako 360stupňová komunikace. Dříve se používaly termíny ATL (Above The Line) pro masová média a BTL (Below The Line) pro tzv. "nemediální" komunikaci. Linka měla značit pohyb zákazníků. V době internetu se rozdíly mezi ATL a BTL rychle smazaly. Marketingové agentury tak zavedly v devadesátých letech pojem TTL, který jde skrze pomyslnou linku. Dá se říct, že TTL komunikace je propojení komunikace ATL a BTL. Cílem reklamy skrze linku je maximalizovat návratnost investic do marketingu. Jinými slovy - snažíte se působit reklamou na co nejvíce lidí, z nichž je co největší procento vaše cílová skupina. Jednoduchý příklad - Facebook pro své marketingové kampaně používá většina firem. Cílíte ale na konkrétnější skupinu lidí (např. ženy 25-35 v Brně), u které očekáváte, že je v ní vysoké procento vašich potenciálních zákazníků. Nepatří to tedy ani do ATL, ani do BTL.
Integrovaný marketing
Správná marketingová strategie počítá s integrovanou komunikací. Vytvoříte ji kombinací ATL a BTL médií s jednotným marketingovým sdělením. Stejně by měla vaše komunikace vyznít i na TikToku i v rádiu.
Podle fáze životního cyklu výrobku (značky, firmy) je vhodné nasadit buď kampaně prodejní, nebo brandové. Pro prodejní kampaně je zpravidla lepší komunikace BTL, pro brandové spíš ATL. Jejich vhodnou kombinací v marketingovém plánu vzniká komunikace ATL. Jen tak dosáhnete synergie reklamních kampaní a jejich kontinualitu.
Z praktického hlediska se dnes již pojmy TTL, ATL ani BTL nepoužívají, ale jejich teorie se učí prakticky v každé škole, kde je marketing. Stejně tak tento pojem zůstává v marketingových učebnicích a knihách. Každopádně je dobré se zamyslet nad tím, koho a jak oslovujete.
Podle fáze životního cyklu výrobku (značky, firmy) je vhodné nasadit buď kampaně prodejní, nebo brandové. Pro prodejní kampaně je zpravidla lepší komunikace BTL, pro brandové spíš ATL. Jejich vhodnou kombinací v marketingovém plánu vzniká komunikace ATL. Jen tak dosáhnete synergie reklamních kampaní a jejich kontinualitu.
Z praktického hlediska se dnes již pojmy TTL, ATL ani BTL nepoužívají, ale jejich teorie se učí prakticky v každé škole, kde je marketing. Stejně tak tento pojem zůstává v marketingových učebnicích a knihách. Každopádně je dobré se zamyslet nad tím, koho a jak oslovujete.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.