TV share
Podíl na sledovanosti - TV Share
TV Share znamená "podíl na sledovanosti" např. televizního pořadu nebo daného kanálu. Uvádí se v procentech. Počítá se z diváků, kteří v aktuální době kanál nebo daný pořad sledovali. Součet je vždy 100 % většinou s přesností na dvě desetinná místa. Než začnete plánovat reklamní kampaně v TV, je dobré se podívat na tuto i další metriky sledovanosti. Možností reklam v TV je mnoho.
TV share 2024 - podíl televizí na vysílání v roce 2023
I v roce 2023 dosáhly největšího podílu na TV trhu v ČR stanice České televize. Celodenní sledovanosti to byl podíl 29,88 %, tedy o 1,59 % méně, než v roce 2022. Skupina Prima měla podíl ve výši 27,56 % a skupina Nova ve výši 27,04 %. Pokud se ale bavíme o konkrétní jedné televizi, a ne o celé skupině, pak je žebříček následující: NOVA - 17,97 %, ČT 1 - 16,36 %, Prima - 12 % a ČT 24 - 4,44 %.
Jak to bylo v minulosti?
Česká televize byla v roce 2020 již třetím rokem v ČR nejsledovanější televizní stanicí (s průměrným podílem na publiku 30,86 %). Za ní skončila komerční televize Nova (s podílem 27,09 %), třetí Prima dosáhla (24,78 %,) a čtvrtý Barrandov (5,53 %).
Jak to bylo v minulosti?
Česká televize byla v roce 2020 již třetím rokem v ČR nejsledovanější televizní stanicí (s průměrným podílem na publiku 30,86 %). Za ní skončila komerční televize Nova (s podílem 27,09 %), třetí Prima dosáhla (24,78 %,) a čtvrtý Barrandov (5,53 %).
Jak pracovat s TV Share?
TV share je důležitý faktor, ale postavit objednávku reklamy jen na něm není vhodné. Zjistěte si základní čísla jako index vhodnosti média, celkovou cenu, přepočítanou cenu na diváka atd. Myslete na to, že médií, pořadů i míst, kde může být vidět vaše firma nebo výrobek jsou tisíce a vy využijete jen zlomek. Využívejte ho efektivně.
Z čeho čísla sledovanosti vychází?
TV metr je často nazýván také Peoplemeter. Měří reprezentativní vzorek celkem 1 900 domácností, které vlastní TV. Každý den se garantují data z 1 700 domácností. Následná data se jednou za rok porovnávají s výzkumem 12 000 respondentů z domácností. V dalším kroku se vše přepočítává na celou ČR. Tato metoda (stejně jako každá statistika) má samozřejmě své nevýhody. Statistický vzorek je sice dostatečný, ale rozhodně se nejedná o náhodný výběr, což pohled na realitu sledovanosti výrazně zkresluje. Výzkum má na starosti společnost Nielsen Admosphere. Cena reklam se odvíjí od sledovanosti.
Kolik stojí reklama v televizi a co pro ni potřebujete?
Reklama v TV je pochopitelně drahá, i když relativní cena se samozřejmě snižuje, protože ani televizním stanicím neuniká fakt, že sledovanost je rok od roku nižší. Možností propagace v televizi je mnoho. Jednou z nich je placená reklama v rámci nějakého pořadu, tam se zpravidla bavíme o vyšších desítkách až nižších stovkách tisíc. Klasická reklama v reklamním bloku pak záleží hlavně od počtu opakování a času (prime time je výrazně dražší). Do reklamy v TV vás nepustí s každým vytvořeným video spotem, je potřeba vyprodukovat video vyšších kvalit. O natočení videí a TV spotů do reklam se vám postará nějaká digitální kreativní agentura.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.