Tvorba brandu
Tvorba značky
Tvorba brandu a strategické řízení značky (strategic brand management) jsou procesy, které vytváří značku jako takovou a provází ji celým cyklem. Často můžete slyšet, že brand není jenom logo, což je rozhodně pravda. Je to komplex všech věcí, které se vztahují ke značce. Tvorbu brandu byste měli rozdělit do několika procesů. Jednotlivé procesy jsou:
- Nastavení strategie značky.
- Implementace (obvykle za pomoci marketingu).
- Měření, monitoring a vyhodnocování značky.
- Udržování značky a případné změny, které povedou ke zlepšení jejího vnímání.
Název značky
Již samotný název značky je často veliký problém. Název by měl být:
- Jedinečný - zkontrolujte, zda jsou volné domény, názvy facebookových stránek i instagramového profilu.
- Zapamatovatelný - to často znamená krátký (není to vždy nutné).
- Odlišující od konkurentů - pokud se konkurence jmenuje Zet, pak je Zed jako název nové firmy nevhodný (Zed je mrtvý).
- Vyslovitelný - častý problém u značek. Pokud nemáte desítky milionů na plošnou reklamu, nikdy nenaučíte vaše potenciální zákazníky vyslovovat (nebo psát) různá cizí slova.
- Měl by souviset s oborem, který děláte, nebo mít odkaz na jméno či tradici. Pokud se jmenujete Pekař a chcete mít autoservis, nedoporučujeme ho pojmenovat Pekař s.r.o.
- Již v začátku přemýšlejte, zda chcete expandovat na zahraniční trh. Pokud to máte v plánu, dávejte si již na samotném začátku pozor, aby vás název vaší značky nelimitoval. Řeřicha nebude dobrý název pro nadnárodní firmu nebo výrobky. Stejně tak je vhodné hned na začátku případně registrovat i zahraniční domény. Minimálně pro trhy, na které hodláte v následujících letech cílit. Buďte opatrní i na různé asociace slov či slovních spojení. Může se vám stát, že název vaší firmy bude sprosté slovo v řečtině, pak bude vstup na tento trh složitější.
- Ochranná známka - pokud chcete růst a stát se větší firmou, určitě se na začátku vyplatí si registrovat značku.
- Pozor na jednoznačnost názvu či zkratek názvu pro web. Prodiskutujte to s více lidmi. Je možné, že si budou plést s/z nebo zkratku asociace nenapíší as, ale asoc, nebo ac.
- Měl by mít volnou doménu. Tu doporučujeme koupit ihned, i když si ještě názvem nejste stoprocentně jistí. Vyfouknout vám doménu může kdykoliv kdokoliv.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.