UGC
Co je user generated content?
UGC neboli user generated content je doslova "obsah tvořený uživateli". Pod pojmem uživatel zde myslíme konkrétní osobu, která využívá služeb či produktů firmy, pro kterou marketingový obsah vytváří. UGC může mít různé podoby. Nejčastěji se jedná o blogové články a obsah na sociálních sítích, ale může jít i např. o podcasty, vkládání odkazů na produkt do různých diskuzí, recenze na otevřených webových portálech apod.
Proč využívat UGC?
Až 86 % konzumentů říká, že autentičnost je důležitá v tom, kterou značku podpoří. 60 % nakupujících věří, že UGC je nejvíce autentická forma obsahu a že má rozhodně vliv na jejich nákupní chování. Až 92 % zákazníků vyhledává recenze k produktům, které chtějí koupit. 90 % značek zaznanemá zvýšení míry prokliků díky využití UGC. 35 % generace Z věří UGC tvůrcům. UGC zvýší jak povědomí o brandu, tak případné dopady na dohledatelnost webu (v případě, že využíváte blog apod).
Blog a UGC
Blogů je na internetu již přes 600 milionů a jejich počet stále narůstá, i když z pohledu dosahů jsou blogy čím dál slabší. Na blog vkládají tvůrci UGC zejména recenze na konkrétní typ produktu, značku apod. Často je ale článek o něčem úplně jiném, než produkt. Ten je v článku zmíněný jakoby mimochodem. Např. máte blog o karavanech a po domluvě s kempem, kde karavany placeně parkují, může majitel blogu vložit do článku o cestě po ČR, kde spali. Z hlediska zákona musí být tato reklama samozřejmě označena, ale v praxi se to často neděje. Podotýkáme, že pokutu za neoznačenou reklamu mohou dostat obě strany (majitel blogu i firma).
UGC na sociálních sítích
Známou formou UGC je i obsah vytvářený na sociálních sítích, kde se z populárních uživatelů stávají influenceři, kteří ovlivňují názory svých sledovatelů. Značky těchto lidí rády využívají na propagaci svých výrobků a služeb. UGC na sociálních sítích má nejčastěji podobu fotek a videí. V praxi je několik možností. Influencer (UGC tvůrce) se může stát ambasadorem značky nebo ji propagovat občas (jako jiné značky). Obsah tvořený uživateli značky často přesdílí, někdy je propagují apod. Může jít opět o uživatelské recenze, chválení produktu, jeho ukazování nebo může být na videích či příspěvcích jen vidět.
Podcast a UGC
V posledních letech si stoupající obliby poslechu podcastů všímají samozřejmě i marketéři a marketingové agentury. Proto zařazují UGC obsah i sem. Produkt se dá v rozhovoru jen zmínit, ale v některých případech je skoro celý díl podcastu přímo o produktu nebo značce XY.
Placené a neplacené spolupráce s UGC
Často se setkáte s tím, že uživatelé produkty skutečně chválí (třeba na Instagramu) zdarma. Lze toho do značné míry využít. Např. vyzváním klientů k tomu, aby natočili video, účastnili se soutěže, kde je podmínkou zmínit produkt (nebo ho ukázat) v příspěvku třeba na TikToku.
VÝHODY A NEVÝHODY UGC
Hlavní výhodou UGC je, že obsah vytvářený tvůrci pro uživatele je autentický a lidé mu více věří. Je vyfocený, napsaný či natočený tak, jak je na dané síti zvykem. Tento obsah má větší potenciál vzbudit emoce, protože je autentičtější než klasické reklamy. V podstatě UGC může působit i jako podprahová reklama. Část UGC se dá získat "zadarmo" (prostě za to, že lidi poprosíte či vyzvete k tomu, aby váš produkt někde zmínili).
Nákupní chování ovlivňuje to, zda nám značku doporučil někdo známý. Pokud daného tvůrce UGC již sledujeme, je pravděpodobnější, že mu budeme věřit, čímž se zvyšuje i šance na prodejní úspěch propagované značky.
Pokud máte dobrý produkt nebo službu, o které lidé rádi mluví, můžete využít UGC a prosdílet pozitivní zpětnou vazbu, kterou lidé sdílí na svých sociálních sítích.
Další výhodou UGC je, že mnozí lidé rádi vyjadřují svůj názor v komentářích na sociálních sítích nebo pod blogovými příspěvky. Aktivně tak budují komunitu, která se radí o různých tématech a šíří povědomí o influencerovi nebo produktech, které propaguje. UGC také zvyšuje povědomí o brandu.
UGC má ale i své nevýhody. Kromě pozitivních recenzí a zkušeností s vaší značkou pravděpodobně obdržíte i negativní recenze. A ty se zejména na sociálních sítích mohou rozšířit raketovou rychlostí a poškodit váš brand image. Není ale dobré odstraňovat a blokovat negativní hodnocení. Může to situaci jen zhoršit. Naopak, nejlépe uděláte, pokud na negativní obsah odpovíte, uznáte svou chybu (pokud jste ji udělali) a navrhnete možnosti zlepšení do budoucna.
Rizikem je také to, že nemáte kontrolu nad tím, jací lidé o vás píší na internetu. Je proto dobré monitorovat zmínky o značce nebo produktu a vyhnout se tak riziku šíření nepravdivých informací, spojování vaší značky s podezřelými uživateli apod.
Nákupní chování ovlivňuje to, zda nám značku doporučil někdo známý. Pokud daného tvůrce UGC již sledujeme, je pravděpodobnější, že mu budeme věřit, čímž se zvyšuje i šance na prodejní úspěch propagované značky.
Pokud máte dobrý produkt nebo službu, o které lidé rádi mluví, můžete využít UGC a prosdílet pozitivní zpětnou vazbu, kterou lidé sdílí na svých sociálních sítích.
Další výhodou UGC je, že mnozí lidé rádi vyjadřují svůj názor v komentářích na sociálních sítích nebo pod blogovými příspěvky. Aktivně tak budují komunitu, která se radí o různých tématech a šíří povědomí o influencerovi nebo produktech, které propaguje. UGC také zvyšuje povědomí o brandu.
UGC má ale i své nevýhody. Kromě pozitivních recenzí a zkušeností s vaší značkou pravděpodobně obdržíte i negativní recenze. A ty se zejména na sociálních sítích mohou rozšířit raketovou rychlostí a poškodit váš brand image. Není ale dobré odstraňovat a blokovat negativní hodnocení. Může to situaci jen zhoršit. Naopak, nejlépe uděláte, pokud na negativní obsah odpovíte, uznáte svou chybu (pokud jste ji udělali) a navrhnete možnosti zlepšení do budoucna.
Rizikem je také to, že nemáte kontrolu nad tím, jací lidé o vás píší na internetu. Je proto dobré monitorovat zmínky o značce nebo produktu a vyhnout se tak riziku šíření nepravdivých informací, spojování vaší značky s podezřelými uživateli apod.
VYHODNOCENÍ UGC KAMPANĚ
Jako u všeho, i placené spolupráce s UGC je důležité vyhodnocovat, abyste věděli, co vám spolupráce přináší. Pokud UGC platíte, nebo jim posíláte zdarma produkty výměnou za tvorbu obsahu, jistě chcete vědět, zda to má nějaké hmatatelné výsledky.
Jednou z možností je používat konkrétní slevové kódy (jako někdy u affiliate marketingu), díky kterým přesně zjistíte, kolik lidí využilo daný kód. Další možností je používat parametrické URL, které použijí vaši UGC tvůrci. Analytických možností je více, ale tyto jsou nejčastější a nejjednodušší.
Jednou z možností je používat konkrétní slevové kódy (jako někdy u affiliate marketingu), díky kterým přesně zjistíte, kolik lidí využilo daný kód. Další možností je používat parametrické URL, které použijí vaši UGC tvůrci. Analytických možností je více, ale tyto jsou nejčastější a nejjednodušší.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.